Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
2DE2237 - Aktywne metody poprawy jakości energii elektrycznej
- Nazwa w drugim języku:
- Active power quality improvement
- Nazwa skrócona:AMPJEE
- Numer katalogowy:2DE2237
- Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Elektrotechnika
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:2
- Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany
- Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
- Wymiar godzin:
- W: 15, L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
- Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
- Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
- Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
- Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 3 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Celem kursu jest przygotowanie do prowadzenia prac badawczych, projektowych i eksploatacyjnych z zakresu energoelektronicznych metod poprawy jakości energii elektrycznej poprzez: - poznanie podstawowych zaburzeń występujących w systemach dostawy energii elektrycznej i identyfikacji ich przyczyn; - poznanie nowoczesnych metod poprawy jej jakości oraz stosowanych w tym celu urządzeń energoelektronicznych.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe pojęcia i definicja dotyczące przesyłu energii elektrycznej i opisu jej jakości. Zaburzenia standardowe i wskaźniki jakości energii elektr. Metody przetwarzania energii z dostępnych źródeł, w tym źródeł odnawialnych i otrzymywania energii elektrycznej. Źródła i magazyny energii. Odbiorniki nieliniowe i niestacjonarne. Składowe harmoniczne napięć i prądów. Moce w obwodach nieliniowych (teoria mocy wg Fryzego, Budeanu i Akagi). Przekształcenia Clarke - Parka, Fortescou i Tan-Sun. Interpretacje składowych mocy przy wykorzystaniu wektorowej reprezentacji wielkości charakteryzujących energię elektryczną w układzie stacjonarnym alfa-beta i wirującym d-q. Podstawowe topologie energoelektronicznych układów do poprawy jakości energii elektrycznej. Układy typu FACTS - filtry aktywne, kompensatory i sterowniki przepływu energii. Zasady sterowania przy zasilaniu symetryczny i z uwzględnieniem niesymetrii systemu trójfazowego . Energoelektroniczne układy uzdatniana energii magazynów i energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych.
- Bibliografia:
- Strzelecki R., Supronowicz H. : Współczynnik mocy w systemach zasilania prądu przemiennego i metody jego poprawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000,
Barlik R., Nowak M. Energoelektronika - elementy, podzespoły, układy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2014
Nowak M. , Barlik R.: Poradnik inżyniera energoelektronika. WNT 2013, 2014
Piróg S.: Energoelektronika. Układy o komutacji sieciowej i o komutacji twardej. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo - Dydaktyczne, AGH, Kraków 2006,
Hanzelka Z.: Jakość dostawy energii elektrycznej. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo - Dydaktyczne, AGH, Kraków 2014, - Metody oceny:
- Pisemny sprawdzian końcowy - 60 pkt.
Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (modelowanie przekształtnika pełniącego funkcję filtru aktywnego, kompensatora, międzysystemowego sterownika przepływu energii) - 40 pkt.
OCENY: 60-70 pkt. = 3.0; 71-75 pkt. = 3.5; 76-80 pkt. = 4.0; 81-90 pkt. = 4.5; 91-100pkt.= 5.0. - Uwagi:
- -
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DE2145] Teoria przekształtników 2
- Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2A_W06d ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu Elektrotechniki, dotyczącą przetwarzania energii elektrycznej
+ (33%) ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z budową obwodów głównych i sterujących przekształtników stosowanych w układach poprawy jakości energii elektrycznejsprawdzian końcowy, bieżaca kontrola podczas zajęć komputerowychE2_W07 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu elektrotechniki oraz dziedzin pokrewnych. ++ (66%) zna nowoczesne rozwiązania topologiczne różnych typów układów przekształtnikowych i metod ich sterowania w zkresie poprawy jakości energii elektrycznejsprawdzian końcowy, kontrola podczas zajęć komputerowych -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_U09a potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne
++ (66%) potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań i prostych problemów badawczych metody analityczne z zakresu teorii obwodów w zastosowaniu do przekształtników energoelektronicznych służących do poprawy jakości energii elektrycznejrozmowa podczas zajęć laboratoryjnychE2_U15b potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu z kierunkiem elektrotechnika – istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia
+ (33%) potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić -zwłaszcza w powiązaniu z kierunkiem elektrotechnika - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności energoelektroniczne,w układach filtrów aktywnych, kompensatorach mocy biernej, symetryzatorach, sprzęgów międzysystemowych, linii wysokiego napięcia prądu stałego.rozmowa podczas zajęć laboratoryjnych -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy +++ (100%) potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy przy rozwiązywaniu rozwiązywaniu różnego rodzaju urządzeń aktywnej poprawy jakości energii elektrycznejrozmowa podczas zajęć laboratoryjnych -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- 15 godzin wykładu
15 godzin zajęć komputerowych
15 godzin konsultacje
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- - przygotowanie modeli symulacyjnych w ramach zajęć komputerowych 30 godzin
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 75
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.