Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
1DR1636 - Algorytmy i struktury danych
- Nazwa w drugim języku:
- Algorithms and Data Structures
- Nazwa skrócona:ASTRUK
- Numer katalogowy:1DR1636
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:2
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 15, L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami i strukturami danych oraz metodami ich analizy. Wiedza i umiejętności zdobyte na kursie są podstawą do wykorzystania i tworzenia oprogramowania.
Absolwent kursu jest przygotowany do studiowania najnowszej literatury przedmiotu, zna obszary i kierunki badań prowadzonych przez Wydział w dziedzinie powiązanej w treściami przedmiotu. Posiada kompetencje inżynierskie w zakresie inżynierii oprogramowania i systemów wbudowanych. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczej, zna i umie się posłużyć metodami, narzędziami i technikami analizy oprogramowania i jego projektowania. - Treści kształcenia:
- Podstawowe pojęcia, złożoność obliczeniowa. Analiza algorytmów i dowodzenie poprawności. Algorytmy sortowania tablic. Sortowanie o złożoności liniowej. Przedstawienie najczęściej używanych struktur danych: listy, drzewa, kopce, tablice, grafy, hasze. Podstawowe abstrakcyjne typy danych: kolejki, zbiór, słownik. Podstawowe algorytmy przetwarzania danych: sortowanie tablic, operacje na drzewach binarnych i BST, kompresja, algorytmy dla grafów, wyszukiwanie wzorca. Metody budowy algorytmów. Dowodzenie poprawności algorytmów. Wybrane algorytmy kompresji. Programowanie dynamiczne. Wybrane algorytmy działające na grafach. Wyszukiwanie wzorca w napisach.
- Bibliografia:
- 1. Thomas Cormen, Charles Leiserson, Ronald Rivest, Clifford Stein - Wprowadzenie do algorytmów, Wyd. Naukowe PWN, 2018;
2. Wojciech Rytter, Krzysztof Diks, Lech Banachowski - Algorytmy i struktury danych, Wyd. Naukowe PWN, 2017;
3. Donald Knuth - Sztuka programowania, WNT 2002; - Metody oceny:
- Zgodnie z regulaminem kursu.
- Uwagi:
- -
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_W03a ma podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z automatyką i robotyką w zakresie informatyki
++ (66%) ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu podstaw programowania
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu
algorytmów i złożoności obliczeniowej
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu kodowania algorytmów w językach proceduralnych i obiektowych
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu roli algorytmów w programach komputerowychTest zaliczeniowy - pytania otwarte.R1_W04i ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji
+ (33%) ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu tworzenia oprogramowaniaTest zaliczeniowy - pytania otwarte.R1_W04l ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu systemów wbudowanych
+ (33%) ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu tworzenia oprogramowania systemów wbudowanychTest zaliczeniowy - pytania otwarteR1_W07 ma podstawową wiedzę o cyklu życia elementów i oprogramowania w automatyce i robotyce + (33%) ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu cyklu życia oprogramowaniaTest zaliczeniowy - pytania otwarte. -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie automatyki i robotyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie + (33%) potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej w tym w Internecie, także w języku angielskim lub niemieckim w zakresie Informatyki, potrafi integrować uzyskane informacjePrzygotowanie rozwiązań ćwiczeń laboratoryjnych.R1_U02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z automatyką i robotyką oraz w innych środowiskach + (33%) potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z Informatyką oraz w innych środowiskachWspólna realizacja zadań laboratoryjnych.R1_U08b potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe
++ (66%) potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioskiPrzygotowanie i wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.R1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne Potrafi wykorzystać metody analizy oprogramowania.Test zaliczeniowy - pytania otwarte. -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. +++ (100%) Orientuje się w podstawowych algorytmach i strukturach danych, zna źródła pozyskiwania wiedzy o nowych odkryciach w tej dziedzinie.egzaminR1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. +++ (100%) Umie współdziałać w zespole pracującym nad projektem z elementami informatyki.laboratorium -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- Uczestnictwo w wykładach pozwala zdobyć wiedzę z zakresu przedmiotu, nadzór nad realizacją ćwiczeń laboratoryjnych i zaliczenie są elementami weryfikacji wiedzy i jej porządkowania.
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Wykonanie projektów i przygotowanie do zaliczenia wymaga dodatkowej pracy samokształceniowej: studiowania literatury i praktycznej pracy nad oprogramowaniem.
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 50
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.