Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

2DE2211 - Algorytmy ewolucyjne w sterowaniu i przetwarzaniu sygnałów

Nazwa w drugim języku: 
Evolution Algorithms in Control and Signal Processing
  • Nazwa skrócona:AEWSIPS
  • Numer katalogowy:2DE2211
  • Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Elektrotechnika
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Jarosław Szostakowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:2
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 15, L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 3 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat algorytmów ewolucyjnych. Wykształcenie umiejętności implementacji algorytmów ewolucyjnych i ich użycia w zastosowaniach inżynierskich.
Treści kształcenia: 
Wykład:
1. Algorytmy genetyczne: wprowadzenie, podstawowe operacje genetyczne, podstawy matematyczne algorytmów genetycznych 4h.
2. Praktyczna implementacja algorytmów genetycznych 2h.
3. Techniki i operacje zaawansowane 4h.
4. Genetyczne systemy uczące się 2h.
5. Programowanie ewolucyjne, reprezentacja zmiennoprzecinkowa, dokładne dostrajanie lokalne, zadania z ograniczeniami 2h
6. Zaliczenie 1 h.

Laboratorium:
1. Podstawowe operacje genetyczne: optymalizacja funkcji jednej i wielu zmiennych 4h.
2. Genetyczne systemy uczące się 4h.
3. Programowanie ewolucyjne: optymalizacja zmiennoprzecinkowa i dokładne dostrajanie lokalne 4h.
4. Praktyczne użycie algorytmów genetycznych i programowania ewolucyjnego w sterowaniu, przetwarzaniu sygnałów i teorii gier 3h.
Bibliografia: 
1. D. E. Goldberg ""Algorytmy genetyczne i ich zastosowanie"" Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2003.
2. Jarosław Arabas „Wykłady z algorytmów ewolucyjnych” Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, 2004.
3. J. Cytowski ""Algorytmy genetyczny. Podstawy i zastosowania"", Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa 1996.
4. ""Computational Intelligence: A Methodological Introduction"" (Texts in Computer Science), Springer, 2016 (praca zbiorowa: von Rudolf Kruse, Christian Borgelt, Christian Braune, Sanaz Mostaghim, Matthias Steinbrecher, Frank Klawonn, Christian Moewes)
Metody oceny: 
Wymagane uzyskanie z wykładu co najmniej 20 punktów (maksimum 50) i z laboratorium co najmniej 20 punktów (maksimum 50 punktów). Ocena końcowa jest oceną łączną - zależnie od liczby punktów pod warunkiem osiągnięcia wszystkich efektów kształcenia. 3 > 49; 3,5 > 59 4 > 69 ; 4,5 > 79 ; 5 > 89.
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_W01e ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu Elektrotechniki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące

    optymalizacji

    + (33%)
    ma wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu Elektrotechniki obejmującą zagadnienia związane z algorytmami ewolucyjnymi dotyczące optymalizacji
    sprawdzian
    E2_W03c ma szczegółową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z Elektrotechniką w zakresie

    Informatyki

    + (33%)
    ma wiedzę obejmującą zagadnienia komputerowej implementacji algorytmów ewolucyjnych powiązane z Elektrotechniką w zakresie Informatyki
    sprawdzian
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_U05 Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; potrafi samodzielnie i krytycznie planować proces samokształcenia, w tym uzupełniania wiedzy i umiejętności o charakterze interdyscyplinarnym. + (33%)
    ma umiejętność samokształcenia się
    zaliczenie, sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczeń
    E2_U08 potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary, symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski + (33%)
    potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe w zakresie implementacji algorytmów ewolucyjnych, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
    sprawdzenie raportów z wykonanych ćwiczeń
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze. + (33%)
    potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez prowadzącego zajęcia
    analiza pracy studenta związanej z wykonywanymi ćwiczeniami
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1,2 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1,4 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Wykład -15
      Laboratorium - 15
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Studia podręczników, innych źródeł -4 Przygotowanie do zaliczenia - 2. Przygotowania programów i raportów -14
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 50 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.