Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

1DI2233 - Analiza danych obrazowych i multimedialnych

Nazwa w drugim języku: 
Image and multimedia data analysis
  • Nazwa skrócona:ADOM
  • Numer katalogowy:1DI2233
  • Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Informatyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr hab. inż. Marcin Iwanowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:4
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 30, L: 15, P: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 10 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do rozwiązywania problemów w zakresie przetwarzania i analizy w obrazów cyfrowych, sekwencji obrazów oraz danych tego typu występujących łącznie z innymi rodzajami danych (dźwięk, tekst) jak i do podejmowania wyzwań badawczych w ww. obszarach tematycznych.

Dane rastrowe oraz multimedialne stanowią jedne z najczęściej występujących danych występujących w różnego rodzaju systemach technicznych. Dzięki rosnącym możliwościom przesyłania, przechowywania i przetwarzania danych metody analizy tego typu danych są intensywnie rozwijane. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami przetwarzania i analizy danych w postaci danych rastrowych oraz danych multimedialnych składających się z danych różnego rodzaju.

Student po zakończeniu zajęć jest przygotowany do studiowania najnowszej literatury przedmiotu, zna obszary i kierunki badań prowadzonych przez Wydział w dziedzinie powiązanej w treściami przedmiotu. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczej, zna i umie się posłużyć metodami, narzędziami i technikami badawczymi.
Treści kształcenia: 
Szczegółowe treści kształcenia obejmują następujące zakresy tematyczne.

1. Wprowadzenie. Rodzaje danych - obrazy rastrowe, sekwencje obrazów, chmury punktów, zapis dźwięku. Podstawy przetwarzania obrazów i danych multimedialnych. Rodzaje metod przetwarzania. Sekwencje obrazów, łączenie danych obrazowych, w tym sekwencji z innymi rodzajami danych.
2. Metody przetwarzania obrazów - punktowe, kontekstowe, trasformat. Operacje arytmetyczne, histogramowe, korekcja gamma. Filtracja liniowa górno i dolnoprzepustowa, w tym filtry Gaussa, Prewitta, Sobela, Laplasjan. Metody kontekstowe nieliniowe: medianowy, operacje morfologiczne podstawowe oraz złożone. Transformaty obrazów (Fouriera, DCT, Hough i inne)
3. Metody ekstrakcji cech opisujących treść obrazu. Współczynniki odnoszące się do kształtu, momentowe, szkieletowe i inne Cechy obrazów w skali szarości i kolorowych. Cechy teksturowe.
4. Przetwarzanie sekwencji obrazów. Detekcja ruchu. Śledzenie poruszających się obiektów. Cechy odnoszące się do ruchu. Identyfikacja na podstawie sposobu poruszania się obiektu.
5. Metody klasyfikacji danych obrazowych i multimedialnych: klasyfikatory najbliższego sąsiada, probabilistyczne, drzewa decyzyjne, sieci neuronowe w tym sieci głębokiego uczenia w rozpoznawaniu obrazów.
6. Dźwięk i sposoby jego przetwarzania. Analiza częstotliwościowa. Przetwarzanie sygnału dźwiękowego.
7. Metody chmur punktów. Metody punktów charakterystycznych SIFT, SURF, ORB, FAST i inne. Chmury punktów 3D, dane lidarowe. Dopasowanie chmur punktów. Identyfikacja obiektów na podstawie podzbiorów chmur.
8. Podstawy kompresji danych multimedialnych. Kompresja stratna i bezstratna. Popularne standardy kompresji danych multimedialnych.


Na przedmiot będzie składał się wykład (30 godz.), zajęcia laboratoryjne (15 godz.) oraz projekt (15 godz.). Zajęcia laboratoryjne zostaną zrealizowane w środowisku jeżyka Python.
Bibliografia: 
1. W.Malina „M.Smiatacz ,,Cyfrowe przetwarzanie obrazów'' AOW EXIT 2008,
2. Z. Wróbel, R. Koprowski, Praktyka przetwarzania obrazów z zadaniami w programie Matlab, Exit, Warszawa 2008.
3. Z. Wróbel, R. Koprowski, Praktyka przetwarzania obrazów w programie Matlab, Exit, Warszawa 2004.
4. R. C. Gonzales, R. E. Woods. Digital Image Processing, Prentice Hall Inc., 2007.
5. A.Wieczorkowska Multimedia. Podstawy teoretyczne i zastosowania praktyczne. Wyd. PJWSTK 2008
Dodatkowo mogą zostać polecone przez prowadzącego najnowsze artykuły naukowe z przedmiotowego zakresu.
Metody oceny: 
Wykład:
* egzamin w trakcie sesji (50% oceny końcowej)
Laboratorium:
* sprawdzian z pytaniami otwartymi - do zrealizowania jest fragment kodu realizujący ustalone przez prowadzącego zadanie (15% oceny końcowej),
* zdanie projektowe (35% oceny końcowej) - oceniane na postawie przygotowanego przez studenta(ów) sprawozdania oraz rozmowy oceniającej (obrony projektu)
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I2_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące: a) analizy matematycznej, b) algebry, c) probabilistyki, d) metod numerycznych, e) optymalizacji. + (33%)
    rozszerzona i pogłębiona wiedza w obszarze tematycznym przedmiotu z zakresu głównie probabilistyki, metod numerycznych i optymalizacji
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium
    I2_W01c ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące

    probabilistyki

    ++ (66%)
    rozszerzona i pogłębiona wiedza niezbędna m.in. w zagadnieniach klasyfikacji
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium
    I2_W01d ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące

    metod numerycznych

    ++ (66%)
    rozszerzona i pogłębiona wiedza niezbędna m.in. w algorytmach analizy danych
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium
    I2_W01e ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące

    optymalizacji

    + (33%)
    rozszerzona i pogłębiona wiedza niezbędna m.in. w algorytmach klasyfikacji i grupowania
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium
    I2_W04a ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    podstaw programowania

    +++ (100%)
    realizacja ćwiczeń laboratoryjnych i zadań projektowych wymaga znajomości programowania i pogłębia umiejętności w tym zakresie
    sprawdzian na zajęciach laboratoryjnych, sprawozdanie i omówienie projektu
    I2_W04b ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    algorytmów i złożoności

    + (33%)
    szacowanie złożoności obliczeniowej algorytmów analizy danych obrazowych i multimedialnych
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium
    I2_W04f ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    języków i paradygmatów programowania

    + (33%)
    wiedza w zakresie języka Python
    sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_W04g ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    grafiki i komunikacji człowiek-komputer

    +++ (100%)
    wiedza w zakresie metod analizy danych obrazowych i multimedilanych
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_W04h ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    sztucznej inteligencji

    +++ (100%)
    wiedza w zakresie metod analizy danych obrazowych i multimedilanych
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_W06 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu informatyki i dziedzin pokrewnych informatyce. +++ (100%)
    w zakresie tematycznym przedmiotu
    kolokwium zaliczające wykład
    I2_W06a ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu

    informatyki

    +++ (100%)
    w zakresie tematycznym przedmiotu
    I2_W08a zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    metody

    +++ (100%)
    w zakresie tematycznym przedmiotu
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_W08b zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    techniki

    +++ (100%)
    w zakresie tematycznym przedmiotu
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_W08c zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    narzędzia

    +++ (100%)
    w zakresie tematycznym przedmiotu
    kolokwium zaliczające wykład, sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_W09 Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie informatyki. +++ (100%)
    w zakresie tematycznym przedmiotu
    sprawdzian podczas laboratorium, projekt
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. +++ (100%)
    student może skorzystać z literatury w języku angielskim
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U02 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z informatyką oraz w innych środowiskach także w języku angielskim, francuskim lub niemieckim w zakresie informatyki. ++ (66%)
    student może skorzystać z komunikacji elektronicznej (m.in.fachowe fora internetowe) w zakresie projektu
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U03 Potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim z zakresu informatyki przedstawiające wyniki własnych badań naukowych. +++ (100%)
    student przygotowuje sprawozdanie z zadania projektowego
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U04 Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim albo francuskim lub niemieckim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu informatyki. +++ (100%)
    student przedstawia sposób realizacji zadania projektowego podczas krótkiej prezentacji ustnej
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U07 Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. +++ (100%)
    student może skorzystać z komunikacji elektronicznej (m.in.fachowe fora internetowe) w zakresie projektu
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U08 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary, symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. +++ (100%)
    student planuje i przeprowadza eksperymenty niezbędne do realizacji zadania projektowego
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U09 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody: a) analityczne, b) symulacyjne, c) eksperymentalne. +++ (100%)
    potrafi a umiejętności te opanowuje w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i realizacji zadania projektowego
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U09a potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody

    analityczne

    +++ (100%)
    potrafi a umiejętności te opanowuje w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i realizacji zadania projektowego
    zaliczenie zadania projektowego
    I2_U09c potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody

    eksperymentalne

    potrafi a umiejętności te opanowuje w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i realizacji zadania projektowego
    sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_U11 Potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
    potrafi a umiejętności te opanowuje w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych i realizacji zadania projektowego
    sprawdzian podczas laboratorium, zadania projektowe
    I2_U16 Potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych. + (33%)
    potrafi w zakresie tematycznym przedmiotu
    sprawdzian i zadanie projektowe
    I2_U18 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego charakterystycznego dla informatyki, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi, stosując także koncepcyjnie nowe metody, rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla informatyki, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy. +++ (100%)
    potrafi w zakresie tematycznym przedmiotu
    sprawdzian i zadanie projektowe
    I2_U19 Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z informatyką, oraz zrealizować ten projekt używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia. +++ (100%)
    potrafi w zakresie tematycznym przedmiotu
    sprawdzian i zadanie projektowe
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I2_K01 jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań +++ (100%)
    jest przygotowany w zakresie merytorycznym przedmiotu
    zadanie projektowe
    I2_K02 jest przygotowany do współpracy z mentorem dla osiągnięcia postawionych celów, w tym podjęcia pracy badawczej i naukowej +++ (100%)
    jest przygotowany w zakresie merytorycznym przedmiotu
    zadanie projektowe
    I2_K03 jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, w tym kierowniczych, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa +++ (100%)
    jest przygotowany w zakresie merytorycznym przedmiotu
    zadanie projektowe
    I2_K04 potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze +++ (100%)
    jest przygotowany w zakresie merytorycznym przedmiotu
    zadanie projektowe
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 2 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 2 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Wykłady, zajęcia laboratoryjne - ćwiczenia oraz zajęcia projektowe - omówienie projektu, konsultacje w trakcie jego realizacji
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych, przygotowanie do wykładu, zajęcia projektowe - analiza literatury, modelowanie i symulacje, opracowanie wyników, praca własna
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 100 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.