Sylabus

  • Status:
  • Gotowy

PI-BSI-203 - Analiza ryzyka

Nazwa w drugim języku: 
Risk Analysis
  • Nazwa skrócona:RYZ
  • Numer katalogowy:PI-BSI-203
  • Reprezentuje kierunek: P,Z,PL - Bezpieczeństwo systemów informatycznych
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Włodzimierz Dąbrowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info http://rodan.isep.pw.edu.pl/studia/ 
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:4
  • Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • S: 8
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Bezpieczeństwo systemów informatycznych Semestr: 2 Etap: Podyplomowe, podyplomowe, niestacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 1
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami analizy ryzyka na potrzeby bezpieczeństwa teleinformatycznego.
Treści kształcenia: 
Wprowadzenie do analizy ryzyka
– wyjaśnienie podstawowych pojęć;
– schemat ogólny analizy ryzyka;
– procesy;
Ilościowa analiza ryzyka
– studium przypadku;
– możliwości pozyskiwania danych do określania prawdopodobieństw;
Jakościowa analiza ryzyka
– „prawdopodobieństwo” a „możliwość”;
– wady i zalety procesu analizy ryzyka
– audyt informatyczny jako alternatywa dla analizy ryzyka
Zapisy normatywne nt. analizy ryzyka
– PN–ISO/IEC–13335
– PN-I-07799
Ryzyko w audycie
Bibliografia: 
Liderman Krzysztof, Analiza ryzyka i ochrona informacji w systemach komputerowych, PWN 2008
Metody oceny: 
zaliczenie na podstawie aktywności i pracy na zajęciach
Efekty kształcenia: 
Po zajęciach student powinien umieć samodzielnie wybrać sposób przeprowadzenia i przeprowadzić analizę ryzyka na potrzeby bezpieczeństwa teleinformatycznego dla określonej firmy/organizacji.
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Bezpieczeństwo systemów informatycznych:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    PI_BSI_W03 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi* zagadnieniami z zakresu Informatyki, dotyczącą:
    a) systemów przechowywania i udostępniania danych*
    b) analizy i zarzązania ryzykiem *
    c) zarządzania sieciami informatycznymi*
    d) systemów sieci inteligentnych*
    e) technologii internetowych*
    ++ (66%)
    Zna podstawowe pojęcia, schemat ogólny analizy ryzyka i procesy ryyzka. Zna metody ilościowe i jakościowe analiza ryzyka. Zna zapisy normatywne nt. analizy ryzyka (PN–ISO/IEC–13335, PN-I-07799)
    Wykonanie zadań w czasie zajęć pod kontrolą wykładowcy
    PI_BSI_W06 ma podstawową wiedzę dotyczącą:
    a) zarządzania bezpieczeństwem,
    b) zarządzania jakością i ryzykiem,
    ++ (66%)
    Zna podstawowe pojęcia, schemat ogólny analizy ryzyka i procesy ryyzka. Zna metody ilościowe i jakościowe analiza ryzyka. Zna zapisy normatywne nt. analizy ryzyka (PN–ISO/IEC–13335, PN-I-07799)
    Wykonanie zadań w czasie zajęć pod kontrolą wykładowcy
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    PI_BSI_U03 ma umiejętności samokształcenia się + (33%)
    potrafi samodzielnie przeanalizować normy z/z analizy ryzyka
    wykonanie zadań w czasie zajęć pod kierunkiem wykładowcy
    PI_BSI_U08 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić, zwłaszcza w powiązaniu z Informatyką, istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, urządzenia, obiekty, systemy, procesy i usługi ++ (66%)
    student powinien umieć samodzielnie wybrać sposób przeprowadzenia i przeprowadzić analizę ryzyka na potrzeby bezpieczeństwa teleinformatycznego dla określonej firmy/organizacji
    wykonanie zadań w czasie zajęć pod kierunkiem wykładowcy
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    PI_BSI_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie + (33%)
    zdaje sobie sprawę ze zmian zachodzących w regulacjach prawnych w obszarze ryzyka teleinformatycznego
    udział w dyskusji na zajęciach