Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

1DI1302 - Algorytmy i struktury danych

Nazwa w drugim języku: 
Algorithms and Data Structures
  • Nazwa skrócona:ASTRUK
  • Numer katalogowy:1DI1302
  • Reprezentuje kierunki: I,D,PL - Informatyka Stosowana
    M,D,PL - Informatyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Jacek Starzyński
  • Strona WWW przedmiotu: Info http://wikidyd.iem.pw.edu.pl/index.cgi/Aisd 
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:5
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
  • Wymiar godzin:
  • W: 30, L: 30
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
  • Informatyka Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2017Z/2018L
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 22
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Informatyka Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2016Z/2017L
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2024Z/2025L
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
  • Informatyka Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
  • Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Zapoznanie studenta z następującymi zagadnieniami: metody tworzenia algorytmów i dowodzenia ich poprawności, pojęcie złożoności obliczeniowej czasowej i pamięciowej, najczęściej używane struktury danych: listy, drzewa, kopce, tablice, grafy, hasze i związane z nimi algorytmy, relacja pomiędzy danymi i algorytmami, podstawowe abstrakcyjne typy danych: kolejki, zbiór, słownik. Wybrane algorytmy przetwarzania danych: sortowanie tablic, operacje na drzewach binarnych i BST, kompresja, algorytmy dla grafów, wyszukiwanie wzorca. Problemy NP trudne, NP-zupełność, sztuczna inteligencja jako metoda rozwiązywania problemów o wielkiej złożoności obliczeniowej.
Kurs jest podstawą do tworzenia oprogramowania we wszystkich językach imperatywnych. Przygotowuje studenta do pracy jako projektant oprogramowania, programista, analityk oprogramowania.
Treści kształcenia: 
Podstawowe pojęcia, złożoność obliczeniowa. Analiza algorytmów i dowodzenie poprawności. Algorytmy sortowania tablic. Sortowanie o złożoności liniowej. Struktury wykorzystujące wskaźniki: listy, drzewa, grafy. Listy liniowe, drzewa wyważone, haszowanie. Opakowywanie struktur danych, abstrakcyjne typy danych. Kontenery w Javie. Wybrane algorytmy kompresji. Programowanie dynamiczne. Wybrane algorytmy działające na grafach. Wyszukiwanie wzorca w napisach. Algorytmy ewolucyjne. Problemy NP-zupełne.
Bibliografia: 
1. Cormen, Leiserson, Rivest, Stein - Wprowadzenie do algorytmów, wyd. 2, WNT 2004;
2. Lafore - Java. Algorytmy i struktury danych, Helion 2003
3. Knuth - Sztuka programowania, WNT 2002
Metody oceny: 
Zgodnie z regulaminem kursu.
Uwagi: 
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunków Informatyka Stosowana, Informatyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I1_W04a ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    podstaw programowania

    + (33%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu podstaw programowania
    egzamin
    I1_W04b ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    algorytmów i złożoności

    +++ (100%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu
    algorytmów i złożoności obliczeniowej
    egzamin
    I1_W04f ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    języków i paradygmatów programowania

    ++ (66%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu kodowania algorytmów w językach proceduralnych i obiektowych
    egzamin, projekty
    I1_W04j ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    inżynierii oprogramowania

    ++ (66%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu roli algorytmów w programach komputerowych
    egzamin, projekty
    I1_W05c ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami z wybranego zakresu informatyki, dotyczącą

    analizy i projektowania oprogramowania

    ++ (66%)
    ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami z
    analizy i projektowania algorytmów
    egzamin, projekt
    I1_W06a ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu

    informatyki

    + (33%)
    ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu algorytmiki
    egzamin
    I1_W08a zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    metody

    + (33%)
    zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu Informatyki
    -
    metody projektowania algorytmów
    egzamin
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_U05 Potrafi planować własne uczenie się, ma umiejętności samokształcenia. ++ (66%)
    ma umiejętności samokształcenia się
    egzamin, projekt
    I1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. ++ (66%)
    potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej w tym w Internecie, także w języku angielskim lub niemieckim w zakresie Informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje
    projekt
    I1_U02 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z informatyką oraz w innych środowiskach. ++ (66%)
    potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z Informatyką oraz w innych środowiskach
    projekt zespołowy
    I1_U04 Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku angielskim albo francuskim lub niemieckim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu informatyki. + (33%)
    potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu Informatyki - algorytmika
    egzamin ustny
    I1_U08b potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym

    symulacje komputerowe

    + (33%)
    potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
    projekt
    I1_U08c potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym

    interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski

    + (33%)
    potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
    projekt
    I1_U15 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla informatyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia. + (33%)
    potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla Informatyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
    projekt
    I1_U16 Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla informatyki, używając właściwych metod, technik i narzędzi. + (33%)
    potrafi zaprojektować oraz zrealizować, przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zgodnie z zadaną specyfikacją, typowe dla Informatyki, prosty system
    projekt
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%)
    rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
    projekt
    E1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. + (33%)
    potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
    projekt zespołowy
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 3 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 5 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Uczestnictwo w wykładach pozwala zdobyć wiedzę z zakresu przedmiotu, konsultacje i nadzór nad realizacją projektu i egzamin są elementami porządkowania i weryfikacji wiedzy i umiejętności.
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Wykonanie projektów i przygotowanie do egzaminu wymaga dodatkowej pracy samokształceniowej: studiowania literatury i praktycznej pracy nad oprogramowaniem.
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 120 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.