Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

1DR1636 - Algorytmy i struktury danych

Nazwa w drugim języku: 
Algorithms and Data Structures
  • Nazwa skrócona:ASTRUK
  • Numer katalogowy:1DR1636
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Jacek Starzyński
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:2
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
  • Wymiar godzin:
  • W: 15, L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem kursu jest zapoznanie studenta z podstawowymi algorytmami i strukturami danych oraz metodami ich analizy. Wiedza i umiejętności zdobyte na kursie są podstawą do wykorzystania i tworzenia oprogramowania.

Absolwent kursu jest przygotowany do studiowania najnowszej literatury przedmiotu, zna obszary i kierunki badań prowadzonych przez Wydział w dziedzinie powiązanej w treściami przedmiotu. Posiada kompetencje inżynierskie w zakresie inżynierii oprogramowania i systemów wbudowanych. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczej, zna i umie się posłużyć metodami, narzędziami i technikami analizy oprogramowania i jego projektowania.
Treści kształcenia: 
Podstawowe pojęcia, złożoność obliczeniowa. Analiza algorytmów i dowodzenie poprawności. Algorytmy sortowania tablic. Sortowanie o złożoności liniowej. Przedstawienie najczęściej używanych struktur danych: listy, drzewa, kopce, tablice, grafy, hasze. Podstawowe abstrakcyjne typy danych: kolejki, zbiór, słownik. Podstawowe algorytmy przetwarzania danych: sortowanie tablic, operacje na drzewach binarnych i BST, kompresja, algorytmy dla grafów, wyszukiwanie wzorca. Metody budowy algorytmów. Dowodzenie poprawności algorytmów. Wybrane algorytmy kompresji. Programowanie dynamiczne. Wybrane algorytmy działające na grafach. Wyszukiwanie wzorca w napisach.
Bibliografia: 
1. Thomas Cormen, Charles Leiserson, Ronald Rivest, Clifford Stein - Wprowadzenie do algorytmów, Wyd. Naukowe PWN, 2018;
2. Wojciech Rytter, Krzysztof Diks, Lech Banachowski - Algorytmy i struktury danych, Wyd. Naukowe PWN, 2017;
3. Donald Knuth - Sztuka programowania, WNT 2002;
Metody oceny: 
Zgodnie z regulaminem kursu.
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_W03a ma podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z automatyką i robotyką w zakresie

    informatyki

    ++ (66%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu podstaw programowania

    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu
    algorytmów i złożoności obliczeniowej

    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu kodowania algorytmów w językach proceduralnych i obiektowych

    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu roli algorytmów w programach komputerowych
    Test zaliczeniowy - pytania otwarte.
    R1_W04i ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    sztucznej inteligencji

    + (33%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu tworzenia oprogramowania
    Test zaliczeniowy - pytania otwarte.
    R1_W04l ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    systemów wbudowanych

    + (33%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu tworzenia oprogramowania systemów wbudowanych
    Test zaliczeniowy - pytania otwarte
    R1_W07 ma podstawową wiedzę o cyklu życia elementów i oprogramowania w automatyce i robotyce + (33%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu cyklu życia oprogramowania
    Test zaliczeniowy - pytania otwarte.
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie automatyki i robotyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie + (33%)
    potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej w tym w Internecie, także w języku angielskim lub niemieckim w zakresie Informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje
    Przygotowanie rozwiązań ćwiczeń laboratoryjnych.
    R1_U02 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z automatyką i robotyką oraz w innych środowiskach + (33%)
    potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z Informatyką oraz w innych środowiskach
    Wspólna realizacja zadań laboratoryjnych.
    R1_U08b potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym

    symulacje komputerowe

    ++ (66%)
    potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
    Przygotowanie i wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych.
    R1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne
    Potrafi wykorzystać metody analizy oprogramowania.
    Test zaliczeniowy - pytania otwarte.
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. +++ (100%)
    Orientuje się w podstawowych algorytmach i strukturach danych, zna źródła pozyskiwania wiedzy o nowych odkryciach w tej dziedzinie.
    egzamin
    R1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. +++ (100%)
    Umie współdziałać w zespole pracującym nad projektem z elementami informatyki.
    laboratorium
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Uczestnictwo w wykładach pozwala zdobyć wiedzę z zakresu przedmiotu, nadzór nad realizacją ćwiczeń laboratoryjnych i zaliczenie są elementami weryfikacji wiedzy i jej porządkowania.
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Wykonanie projektów i przygotowanie do zaliczenia wymaga dodatkowej pracy samokształceniowej: studiowania literatury i praktycznej pracy nad oprogramowaniem.
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 50 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.