Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

2DE2237 - Aktywne metody poprawy jakości energii elektrycznej

Nazwa w drugim języku: 
Active power quality improvement
  • Nazwa skrócona:AMPJEE
  • Numer katalogowy:2DE2237
  • Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Elektrotechnika
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Roman Barlik
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:2
  • Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 15, L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
  • Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
  • Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
  • Elektronika Przemysłowa Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 3 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem kursu jest przygotowanie do prowadzenia prac badawczych, projektowych i eksploatacyjnych z zakresu energoelektronicznych metod poprawy jakości energii elektrycznej poprzez: - poznanie podstawowych zaburzeń występujących w systemach dostawy energii elektrycznej i identyfikacji ich przyczyn; - poznanie nowoczesnych metod poprawy jej jakości oraz stosowanych w tym celu urządzeń energoelektronicznych.
Treści kształcenia: 
Podstawowe pojęcia i definicja dotyczące przesyłu energii elektrycznej i opisu jej jakości. Zaburzenia standardowe i wskaźniki jakości energii elektr. Metody przetwarzania energii z dostępnych źródeł, w tym źródeł odnawialnych i otrzymywania energii elektrycznej. Źródła i magazyny energii. Odbiorniki nieliniowe i niestacjonarne. Składowe harmoniczne napięć i prądów. Moce w obwodach nieliniowych (teoria mocy wg Fryzego, Budeanu i Akagi). Przekształcenia Clarke - Parka, Fortescou i Tan-Sun. Interpretacje składowych mocy przy wykorzystaniu wektorowej reprezentacji wielkości charakteryzujących energię elektryczną w układzie stacjonarnym alfa-beta i wirującym d-q. Podstawowe topologie energoelektronicznych układów do poprawy jakości energii elektrycznej. Układy typu FACTS - filtry aktywne, kompensatory i sterowniki przepływu energii. Zasady sterowania przy zasilaniu symetryczny i z uwzględnieniem niesymetrii systemu trójfazowego . Energoelektroniczne układy uzdatniana energii magazynów i energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych.
Bibliografia: 
Strzelecki R., Supronowicz H. : Współczynnik mocy w systemach zasilania prądu przemiennego i metody jego poprawy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000,

Barlik R., Nowak M. Energoelektronika - elementy, podzespoły, układy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2014


Nowak M. , Barlik R.: Poradnik inżyniera energoelektronika. WNT 2013, 2014

Piróg S.: Energoelektronika. Układy o komutacji sieciowej i o komutacji twardej. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo - Dydaktyczne, AGH, Kraków 2006,

Hanzelka Z.: Jakość dostawy energii elektrycznej. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo - Dydaktyczne, AGH, Kraków 2014,
Metody oceny: 
Pisemny sprawdzian końcowy - 60 pkt.
Zaliczenie zajęć laboratoryjnych (modelowanie przekształtnika pełniącego funkcję filtru aktywnego, kompensatora, międzysystemowego sterownika przepływu energii) - 40 pkt.
OCENY: 60-70 pkt. = 3.0; 71-75 pkt. = 3.5; 76-80 pkt. = 4.0; 81-90 pkt. = 4.5; 91-100pkt.= 5.0.
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2A_W06d ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu Elektrotechniki, dotyczącą

    przetwarzania energii elektrycznej

    + (33%)
    ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z budową obwodów głównych i sterujących przekształtników stosowanych w układach poprawy jakości energii elektrycznej
    sprawdzian końcowy, bieżaca kontrola podczas zajęć komputerowych
    E2_W07 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu elektrotechniki oraz dziedzin pokrewnych. ++ (66%)
    zna nowoczesne rozwiązania topologiczne różnych typów układów przekształtnikowych i metod ich sterowania w zkresie poprawy jakości energii elektrycznej
    sprawdzian końcowy, kontrola podczas zajęć komputerowych
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_U09a potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody

    analityczne

    ++ (66%)
    potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań i prostych problemów badawczych metody analityczne z zakresu teorii obwodów w zastosowaniu do przekształtników energoelektronicznych służących do poprawy jakości energii elektrycznej
    rozmowa podczas zajęć laboratoryjnych
    E2_U15b potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu z kierunkiem elektrotechnika – istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności

    urządzenia

    + (33%)
    potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić -zwłaszcza w powiązaniu z kierunkiem elektrotechnika - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności energoelektroniczne,w układach filtrów aktywnych, kompensatorach mocy biernej, symetryzatorach, sprzęgów międzysystemowych, linii wysokiego napięcia prądu stałego.
    rozmowa podczas zajęć laboratoryjnych
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy +++ (100%)
    potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy przy rozwiązywaniu rozwiązywaniu różnego rodzaju urządzeń aktywnej poprawy jakości energii elektrycznej
    rozmowa podczas zajęć laboratoryjnych
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      15 godzin wykładu
      15 godzin zajęć komputerowych
      15 godzin konsultacje
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      - przygotowanie modeli symulacyjnych w ramach zajęć komputerowych 30 godzin
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 75 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.