Karta przedmiotu

  • Status:
  • W opracowaniu

1DM1505 - Aerodynamika w elektromobilności

Nazwa w drugim języku: 
Aerodynamics in Electromobility
  • Nazwa skrócona:AEEL
  • Numer katalogowy:1DM1505
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Elektromobilność
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Krzysztof Rogowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:2
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • S: 30
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2024Z/2025L
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Elektromobilność Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami aerodynamiki pojazdów.
Treści kształcenia: 
Fizyka przepływów
Wiry
Zjawiska nieustalone-ścieżka wirów Karmana
Przepływy laminarne i turbulentne.
Równanie Bernouliego - proste techniki interpretacji opływu
Warstwa przyścienna -typy, przejście laminarno-turbulentne
Turbulizacja przepływu sposoby i powody
Oderwanie przepływu - powody i skutki
Obiekty ruchome w tunelach
Wpływ ściśliwości
Charakterystyki aerodynamiczne


Fizyka przepływów a rozwiązania numeryczne
Podstawowe równania: ciągłości, pędu i energii
Kryteria podobieństwa - liczba Reynoldsa i liczba Macha
Płyn nieściśliwy i ściśliwy - problemy obliczeniowe
Przepływy laminarne i turbulentne - uśrednianie Reynoldsa
Podstawy CFD - metoda objętości skończonych
Obszar obliczeniowy, warunki brzegowe, warunki początkowe.
Kryteria zbieżności.

Ćwiczenia laboratoryjne.
1.Opływ ciała referencyjnego - ciało Ahmeda - przyklejenia i oderwania przepływu- struktura wirowa opływu
2. Opływ koła (nieruchome ruchome)
3. Przepływy w kabinie (wentylacja klimatyzacja)
4. Ruch obiektu w tunelu
5. Elementy kontrolujące przepływ (splitter - płat)
6. Płat w pobliżu ziemi
7. Dynamika wpływu bocznego wiatru lub wpływ bocznego wiatru
Bibliografia: 
Piechna J. (2000) ""Podstawy aerodynamiki pojazdów"" Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ
Metody oceny: 
Trzy sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Elektromobilność:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    Brak efektów kształcenia
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    M1_U01 stosować metody matematyczne do rozwiązywania zadań inżynierskich, w tym metody numeryczne ++ (66%)
    sprawozdania
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    M1_K03 działania w sposób etyczny, w tym z poszanowaniem własności intelektualnej + (33%)
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: - 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: - 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      TAK - zajęcia wykładowe oraz laboratoryjne
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      TAK - pisanie sprawozdań
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: - 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.