Sylabus
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
DI1207 - Podstawy inżynierii oprogramowania
- Nazwa w drugim języku:
- Software Engeniering Fundamentals
- Nazwa skrócona:INOPROG
- Numer katalogowy:DI1207
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Informatyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:4
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
- Wymiar godzin:
- W: 30, L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Informatyka Semestr: 2 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 1
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Skrócone treści:
- Celem przedmotu jest zapoznanie studentów z metodami inzynierii oprogramowania stosowanymi w wytwarzaniu systemów informatycznych oraz wykształcenie u nich podstawowych umiejętności metodycznego podjeścia do produkcji oprogramowania.
Zakres. W czasie zajęć studenci zapoznają się problematyką wytwarzania oprogramowania (kryzys programowania), modelami cyklu życiowego oprogramowania, podstawami metod pozyskiwania i dokumentowania wymagań, podstawowymi narzędziami wspomagajcymi wytwrzanie oprogamowania w tym narzędziami CASE, podstawowymi metodami testowania, walidacji i weryfikacji oprogramowania, problematyką i metodami zapewnienia jakości oprogramownia, metrykami jakości oprogramownia oraz organzacją i kontrola procesów organizacji wytwrzania oprogramowania. W czasie zajęć studenci zapoznają sie też z elementami notacji języka UML jako podstawowego języka dokumentacji wytwarzania oprogramowania, podstawowymi architektonicznymi konstrukcji złożonych systemow informatycznych oraz z pojeciem wzorca proejktowego i wykorzystaniem kilku podstawowych wzorców. - Szczegółowe treści merytoryczne:
- Wykład
1. Modele wytwarzania oprogramowania
Wprowadzenie do inżynierii oporgramowania. Miejsce inzynierii oprogramowania w naukach informatycznych. Kryzys oprogramowania. Złożoność systemów informatycznych. Cykle zyciowe oprogramowania. Dobór modelu wytwarzania do rodzaju projektu.
2. Faza strategiczna w produkcji oprogramowania
Identyfikacja celu i zakresu projektu informatycznego. Studium osiągalności. Role w projekcie informatycznym. Analiza wariantów strategicznych. Dokumentowanie projektu i podstawowe dokumenty projektowe. Kryteria sukcesu fazy strategicznej.
3. Pozyskiwanie i dokumentowanie wymagań
Czym są a czym nie są wymagania na system informatyczny. Podział i klasyfikacja wymagań. Metody pozyskiwania wymagań. Wywiady z użytkownikiem. Karty CRC. Metoda przypadków użycia. Pojęcie aktora i użytkownika systemu. Strukturalny opis przypadku użycia. Dokumentowanie wymagań. Cechy dobrych i złych dokumentów wymagań.
4. Języki modelowania systemów informatycznych
Podejście strukturalne. Podejście zorientowane obiektowo. Pojęcie klas i obiektów. Proste asocjacje. Elementy notacji UML. Modelowanie struktury i aspektów behawioralnych systemów. Podstawy diagramu klas.
5. Modelowanie dynamiki i architektury systemów
Kominikaty. Wymina komuniaktów. Proste diagramy sekwencji i diagramy stanu. Obrazowanie komponentów i części składowych systemu. Diagramy wdrożeniowe.
6. Narzędzia inżynierii oprogramowania
Wsparcie planowania i śledzenia przedsięwzięica informatycznego. Diagramy sieciowe i diagramy Gantta. Narzędzia CASE. Przykłady narzędzi CASE i RAD. Modelowanie wizualne. Środowiska IDE.
7. Wersjonowanie i konfiguracja oprogramowania
Pojęcie wersjoowania i konfiguracji. Pozycje konfiguracji. Produkty bazowe i wydania oprogramowania. Zarządzanie konfiguracją. Metody wersjonowania kodu. Narzędzia wspierające zarządzanie konfiguracją.
8. Testowanie i weryfikacja oprogramowania
Rodzaje testów. Przygotowanie i dokumnetowanie testów. meotdy weryfikacji oprogramowania. Przeglądy koleżeńskie, inspekcje i audyty. Elementy zarządzania jakością oprogramowania. Dobre i złe praktyki programistyczne.
9. Metryki oprogramowania
Pomiary w inżynierii oprogramowania. Metryki i rodzaje metryk. Metoda COCOMO, FPA i inne.
10. Projektowanie i programowanie interfejsu użytkownika
Rodzaje interakcji człowiek komputer. Typy interfejsów. Komponnety interfejsu użytkownika. Cechy dobrych i złych interfejsów uzytkownika. Wzorce w projektowaniu interfejsów.
11. Architektura systemów informatycznych
Rózne architektury systemów informatycznych. Cechy architektury. Kryteria doboru architektury systemu. Narzędzia dokumentowania architektury. inżynieria odwrotna.
12. Wzorce projektowe
Pojęcie wzorca projektowego. Potrzeba stosowania i studiowania wzorców projektowych. przykłady prostych wzorców projekowych: MVC, adapter, fasada, fabryka abstrakcyjna.
13. Organizacja przedsięwzięcia programistycznego
Zespół projektowy. Metodyczne podejście do prowadzenia projektów. Plan prjektu. Narzędzia planowania i śledzenia projektu. Praca zespołowa i narzędzia wspomagające pracę zespołową. Kontrola w projekcie.
14. Rozwój inżynierii oprogramowania
Przgląd pozostałych obszarów inżynierii oprogramowania. Problemy i perspektywy inżynierii oprogramowania. Obszary bdawcze inżynierii oprogramowania.
Laboratorium
1. Narzędzia wspomagające wytwarzanie oprogramowania
2. Dokumentowanie wymagań
3. Projektowanie w narzędziach CASE
4. Planowani testów i ich dokumentowanie
5. Metryki oprogramowania - Bibliografia:
- 1. W. Dąbrowski, A.Stasiak, M.Wolski, Modelowanie systemów w języku UML 2.1, PWN 2007
2. W. Dąbrowski, K. Subieta, Podstawy inżynierii oprogramowania, Wydawnictwo PJWSTK 2006 - Kryteria oceny:
- 1. Zaliczenie przedmiotu
1.1. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie na ocenę co najmniej dostateczną każdych z zajęć wchodzących w skład przedmiotu. Niezaliczenie którychkolwiek z zajęć (wykładu lub laboratorium) wchodzących w skład przedmiotu jest równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu i uzyskaniem z tego przedmiotu oceny niedostatecznej.
1.2. Ocena z przedmiotu Podstawy Inżynierii Oprogramowania wynika z oceny poszczególnych zajęć tego przedmiotu. Ocena ta obliczana jest jako średnia arytmetyczna oceny z laboratorium i oceny z wykładu. Ostateczna ocena z przedmiotu wyznaczana jest według zależności podanej tabeli 1.
Średnia ocena
4,70 i więcej 5,0
od 4,30 do 4,69 4,5
od 3,90 do 4,29 4,0
od 3,50 do 3,89 3,5
od 3,00 do 3,49 3,0
do 2,99 2,0
Tabela 1. Skala ocen z przedmiotu
2. Zaliczenie laboratorium
2.1. Zaliczenie laboratorium jest dokonywane na podstawie kontroli wyników nauczania w trakcie semestru i musi być dokonane najpóźniej w ostatnim dniu semestru, w którym odbywa się laboratorium. Brak zaliczenia laboratorium w dniu następującym po ostatnim dniu semestru, w którym odbywają się laboratorium jest równoważne z uzyskaniem przez studenta oceny niedostatecznej z laboratorium.
3. Zaliczenie wykładu
3.1. Forma zaliczenia
3.1.1. Wykład zaliczany jest na podstawie dwu sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie wykładów.
3.2. Sprawdzian poprawkowy
3.2.1. Student, który nie zaliczy wykładu w trybie podanym w punkcie 3.1, ma prawo do jednego terminu sprawdzianu poprawkowego.
3.2.2. Sprawdzian poprawkowy obejmuje całość materiału objętego wykładem.
3.2.3. Niezaliczenie sprawdzianu poprawkowego lub nie przystąpienie do sprawdzianu poprawkowego jest równoznaczne z uzyskaniem z wykładu oceny niedostatecznej.
Szczegółowe zasady zaliczenia przedmiotu są podane w regulaminie przedmiotu. Regulamin podany jest do wiadomośc studentów na pierwszych zajęciach i jest dostęny na wskazanaej przez prowadzącego stronie www. - Efekty kształcenia:
- Po zajęciach student powinien rozumieć procesy projektowania i wytwarzania oprogramowania ; umieć dokonać wyboru narzędzi wspomagających wytwarzanie oprogramowania i modelu procesu wytwarzania oprogramowania, umieć pozyskiwac i specyfkować wymagania na system informatyczny w ujęciu podstawowym, rozumieć procesy przeglądu i testowania oprogramowania i umieć zaplanować i i dokumentować podstawowe testy oprogramowania, umieć planować i zarządzać konfiguracją oraz planować w zakresie podstawowym proste przedsięwzięcie programistyczne. Student powinien równeż rozumieć problematykę zapewnienia jakości oprogramowania, doboru podstawowych metryk oprogramownia oraz posługiwania się podstawowymi wzorcami projektowymi.
- Uwagi:
- -
- Standardowe treści kształcenia ujęte w Rozporządzeniu MNiSW:
-
- Informatyka Semestr: 2 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski
- [Kierunkowe] Kształcenie w zakresie inżynierii oprogramowania : Walidacja i testowanie oprogramowania; Korzystanie z API (Application Programming Interface); Ewolucja oprogramowania; Projektowanie oprogramowania; Narzędzia i środowiska wytwarzania oprogramowania; Wymagania i ich specyfikacja; Zarządzanie przedsięwzięciem programistycznym; Procesy wytwarzania oprogramowania; Walidacja i testowanie oprogramowania; Ewolucja oprogramowania; Projektowanie oprogramowania; Narzędzia i środowiska wytwarzania oprogramowania; Wymagania i ich specyfikacja; Procesy wytwarzania oprogramowania;
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):