Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

1DE1682 - Sensory i aktuatory

Nazwa w drugim języku: 
Sensors and Actuators
  • Nazwa skrócona:SEAK
  • Numer katalogowy:1DE1682
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Elektrotechnika
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Bogdan Dziadak
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:4
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 15, L: 30, P: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2017Z/2018L
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 15
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
  • Systemy wbudowane Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2016Z/2017L
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Przedstawienie najczęściej wykorzystywanych sensorów/czujników pomiarowych oraz aktuatorów/układów wykonawczych w systemach wbudowanych. Zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami budowy oraz warunków pracy popularnych sensorów i aktuatorów
Treści kształcenia: 
Wykład - 15 godzin
W ramach wykładu zostaną przedstawione sensory i aktuatory najczęściej wykorzystywane w systemach wbudowanych oraz w aplikacjach przemysłowych. Główny nacisk zostanie położony na przedstawienie praktycznych aspektów budowy, pracy, oraz zastosowania omawianych sensorów i aktuatorów. Każda grupa tematyczna kończyć się będzie podsumowaniem uwzględniającym zapotrzebowanie oraz aktualną ofertę rynkową.

Szczegółowy plan wykładu: definicje, podział, struktura, właściwości, Przetworniki tensometryczne: budowa, właściwości, układy pracy,technologia klejenia, Przetworniki indukcyjnościowe: dławikowe, selenoidalne, wiroprądowe, magnetosprężyste, prostowniki fazoczułe w układach przetworników indukcyjnościowych, Przetworniki pojemnościowe: układy proste i różnicowe, Przetworniki fotoelektryczne: fotorezystor, fotodioda, fototranzystor, fotoogniwo, światłowód, Przetworniki termoelektryczne: termorezystory (metalowe i półprzewodnikowe), termoogniwa, układy pracy, korekcja własności statycznych i dynamicznych, pirometria: pirometry radiacyjne, pirometry, pasmowe (fotoelektryczne), pirometry monochromatyczne, pirometry bichromatyczne, Przetworniki piezoelektryczne: monokrystaliczne (kwarc), foliowe (PVDF), kondycjonowanie sygnałów z przetworników piezoelektrycznych, Przetworniki pola magnetycznego: cewki indukcyjne, cewka Rogowskiego, magnetorezystancyjne, transduktorowe, zawory spinowe GMR, hallotrony.
Podstawowa charekterystyka akutatorów stosowanych w aplikacjach przemysłowych: siłowniki, serwomotor, enkoder sprzężenie zwrotne.

Laboratorium - 30 godzin
Student obligatoryjnie ma wykonać 8 poniższych ćwiczeń. Ćwiczenia wykonywane są w zespołach dwuosobowych
Ćwiczenia laboratoryjne
1 Sensory temperatury
2 Sensory tensometryczne
3 Przetworniki przesunięć liniowych
4 Czujniki ciśnienia i nacisku
5 Przetworniki pola magnetycznego i prądu
6 Przetworniki do pomiaru kąta
7 Przetworniki piezoelektryczne
8 Pętla prądowa

Projekt - 15 godzin
W ramach projektu studenci w grupach dwuosobowych realizują samodzielnie zadanie związane z szczegółowym przedstawieniem zasad pracy i parametrów wybranej grupy sensorów lub aktuatorów. Tematy projektów ustalane są indywidualnie możliwa jest realizacja tematów zgłaszanych przez studentów. Obligatoryjnie każdy projekt zawiera część opisową i praktyczną

Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem kompetencji i umiejętności z zakresu wyszukiwania i weryfikacji informacji, komunikacji, prezentacji informacji, dystrybucji zarządzania informacją.

Omawiane treści są związane tematyką badań naukowych prowadzonych na Wydziale Elektrycznym w dziedzinie elementów wykonawczy sensorów i przetworników pomiarowych. Student po zakończeniu zajęć jest przygotowany do studiowania najnowszej literatury przedmiotu, zna obszary i kierunki badań prowadzonych przez Wydział w dziedzinie powiązanej w treściami przedmiotu. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczej, zna i umie się posłużyć metodami, narzędziami i technikami badawczymi.
Bibliografia: 
1. Instrukcje wykonania ćwiczeń
2. Konrad Hejn, Antoni Leśniewsk, Systemy pomiarowe, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2017
3. Tumański Sławomir, Technika Pomiarowa, PWN 2016
4. Bob Tucke, Modern Sensor Systems: Design and Applications Clanrye International, 2018
5. Jacob Fraden, Handbook of Modern Sensors: Physics, Designs, and Application Springer, 2015
6. Krzysztof Suchocki Sensory i przetworniki pomiarowe .Laboratorium 2016
7. Nawrocki W.: „Komputerowe systemy pomiarowe” wydanie 2, WKiŁ, Warszawa, 2006
8. Nawrocki W.: „Measurement systems and sensors Wydano”, Boston , London, Artech House, 2005.
9. Michalski A.,Tumański S., Żyła B. „Laboratorium miernictwa wielkości nieelektrycznych”, Warszawa 1999.
10. Brauer J., „Magnetic actuators and sensors”, John Wiley & Sons, 2006
Metody oceny: 
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny zaliczeniowe z wykładu, laboratorium, projektu,
Ocena końcowa za cały przedmiot jest średnią arytmetyczną poszczególnych ocen

Wykład
Egzamin w formie pisemno-ustnej,

Laboratorium
Student uczęszczający na laboratorium zobligowany jest do wykonania 8 (powyższych) ćwiczeń.
Ćwiczenie wykonywane jest w zespole dwuosobowym (dopuszczalne są zespoły trój-osobowe).
Ocena przygotowania, aktywności i przygotowanych sprawozdań ze wszystkich ćwiczeń. Szczegółowe informacje w regulaminie przedmiotu.

Projekt
Projekty realizowany jest w zespołach jedno lub dwuosobowych. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie raportu końcowego oraz demonstracja wykonanych prac.
Uwagi: 
Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem kompetencji i umiejętności z zakresu wyszukiwania i weryfikacji informacji, komunikacji, prezentacji informacji, dystrybucji zarządzania informacją.
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_W07a ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu Elektrotechniki, dotyczącą

    technik pomiarowych, analizy i przetwarzania sygnałów

    ++ (66%)
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_U08 potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym a)pomiary b) symulacje komputerowe, c) interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski ++ (66%)
    E1_U16 potrafi zaprojektować oraz zrealizować, przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi, zgodnie z zadaną specyfikacją, typowe dla kierunku elektrotechnika, proste: a)urządzenie b) obiekt c) system lub proces + (33%)
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. + (33%)
    E1_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań. ++ (66%)
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 3 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 4 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      wykład 15 godzin
      laboratorium 30 godzin
      projekt 15 godzin
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego 10 godzin
      Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 15 godzin
      Indywidualna praca nad projektem 30 godzin
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 105 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij