Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DR2203 - Teoria sterowania lab
- Nazwa w drugim języku:
- Control Theory lab
- Nazwa skrócona:TES
- Numer katalogowy:1DR2203
- Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:2
- Poziom przedmiotu: Zaawansowany
- Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
- Wymiar godzin:
- L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Automatyka i robotyka Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
- Automatyka i robotyka Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
- Automatyka i robotyka Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Projektowanie nieliniowych układów regulacji przy wykorzystaniu niektórych z metod: płaszczyzny fazowej, Lapunowa, linearyzacji przez zmianę układu współrzędnych i sprzężenie zwrotne, ruchu ślizgowego.
Projektowanie liniowych układów optymalnych przy kwadratowym wskaźniku jakości - Treści kształcenia:
- 1. Analiza układów nieliniowych za pomocą płaszczyzny fazowej.
2. Badanie stabilności Lapunowa - metoda bezpośrednia
3. Projektowanie układu sterowania w oparciu o bezpośrednią metodę Lapunowa,
4. Projektowanie nieliniowych układów sterowania wykorzystując linearyzacja poprzez zmianę układu współrzędnych i/lub sprzężenie zwrotne,
5. Projektowanie układów sterowania wykorzystujących ,,ruch ślizgowy’’.
6. Projektowanie regulatorów liniowo-kwadratowych - Bibliografia:
- 1. T. Kaczorek. A. Dzieliński, W. Dąbrowski, R. Łopatka - Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa, 2013
2. J-J. Slotine, W. Li - Applied nonlinear control, Prentice Hall, 1991
3. Y. Takahashi, M. Rabins, D. Auslander - Sterowanie i systemy dynamiczne, WNT, Warszawa, 1976
4. J. Kabziński - Projektowanie nieliniowych układów sterowania, PWN, 2018 - Metody oceny:
- Studenci wykonują 4 ćwiczenia po 3 lub 4 godziny lekcyjne. Po wykonaniu programu każdego ćwiczenia studenci przygotowują sprawozdanie. Ocena dla każdego ćwiczenia wynika z oceny za realizację programu ćwiczenia i oceny za wykonanie sprawozdania. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen za poszczególne ćwiczenia. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń.
- Uwagi:
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DR2107] Teoria sterowania
- [1DR1405] Podstawy automatyki lab
- [1DR1510] Teoria sterowania
- [1DR1303] Podstawy automatyki
- [1DR1408] Teoria sterowania
- Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R2_W04c ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienie z zakresu teorii sterowania
+++ (100%) potrafi wykonać projekt złożonego układu automatykikolokwium wstępne, kontrola bieżąca, raport końcowy -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R2_U09b potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody symulacyjne
+ (33%) potrafi wykonać badania symulacyjne układów sterowaniakontrola bieżąca i raport końcowyR2_U11 potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi ++ (66%) potrafi przedstawić rozwiązanie problemu i dokonać jego weryfikacjikontrola bieżąca i raport końcowy -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R2_K01 jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań ++ (66%) R2_K03 jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, w tym kierowniczych, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa + (33%) -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- zajęcia w laboratorium: 15h
konsultacje: 10h
W sumie: 25h = 1 ECTS
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Przygotowanie do zajęć: 10h
Przygotowanie raportów: 15h
W sumie: 25h = 1 ECTS
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 50
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.