Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.

1DR2203 - Teoria sterowania lab

Nazwa w drugim języku: 
Control Theory lab
  • Nazwa skrócona:TES
  • Numer katalogowy:1DR2203
  • Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Andrzej Dzieliński
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:2
  • Poziom przedmiotu: Zaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Automatyka i robotyka Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
  • Automatyka i robotyka Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
  • Automatyka i robotyka Semestr: 2 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Projektowanie nieliniowych układów regulacji przy wykorzystaniu niektórych z metod: płaszczyzny fazowej, Lapunowa, linearyzacji przez zmianę układu współrzędnych i sprzężenie zwrotne, ruchu ślizgowego.
Projektowanie liniowych układów optymalnych przy kwadratowym wskaźniku jakości
Treści kształcenia: 
1. Analiza układów nieliniowych za pomocą płaszczyzny fazowej.
2. Badanie stabilności Lapunowa - metoda bezpośrednia
3. Projektowanie układu sterowania w oparciu o bezpośrednią metodę Lapunowa,
4. Projektowanie nieliniowych układów sterowania wykorzystując linearyzacja poprzez zmianę układu współrzędnych i/lub sprzężenie zwrotne,
5. Projektowanie układów sterowania wykorzystujących ,,ruch ślizgowy’’.
6. Projektowanie regulatorów liniowo-kwadratowych
Bibliografia: 
1. T. Kaczorek. A. Dzieliński, W. Dąbrowski, R. Łopatka - Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa, 2013
2. J-J. Slotine, W. Li - Applied nonlinear control, Prentice Hall, 1991
3. Y. Takahashi, M. Rabins, D. Auslander - Sterowanie i systemy dynamiczne, WNT, Warszawa, 1976
4. J. Kabziński - Projektowanie nieliniowych układów sterowania, PWN, 2018
Metody oceny: 
Studenci wykonują 4 ćwiczenia po 3 lub 4 godziny lekcyjne. Po wykonaniu programu każdego ćwiczenia studenci przygotowują sprawozdanie. Ocena dla każdego ćwiczenia wynika z oceny za realizację programu ćwiczenia i oceny za wykonanie sprawozdania. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen za poszczególne ćwiczenia. Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń.
Uwagi: 
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R2_W04c ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienie z zakresu

    teorii sterowania

    +++ (100%)
    potrafi wykonać projekt złożonego układu automatyki
    kolokwium wstępne, kontrola bieżąca, raport końcowy
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R2_U09b potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody

    symulacyjne

    + (33%)
    potrafi wykonać badania symulacyjne układów sterowania
    kontrola bieżąca i raport końcowy
    R2_U11 potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi ++ (66%)
    potrafi przedstawić rozwiązanie problemu i dokonać jego weryfikacji
    kontrola bieżąca i raport końcowy
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R2_K01 jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań ++ (66%)
    R2_K03 jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, w tym kierowniczych, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa + (33%)
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      zajęcia w laboratorium: 15h
      konsultacje: 10h

      W sumie: 25h = 1 ECTS
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Przygotowanie do zajęć: 10h
      Przygotowanie raportów: 15h

      W sumie: 25h = 1 ECTS
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 50 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij