Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DR1303 - Podstawy automatyki
- Nazwa w drugim języku:
- Automatic Control Theory
- Nazwa skrócona:PA
- Numer katalogowy:1DR1303
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:5
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 45, C: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metod analizy i projektowania liniowych ciągłych i impulsowych układów automatycznej regulacji. Omówienie wybranych metod analizy nieliniowych ciągłych układów automatycznej regulacji.
- Treści kształcenia:
- Krótkie przypomnienie wiadomości z teorii przekształcenia Laplace'a. Wiadomości wstępne. Klasyfikacja układów automatycznej regulacji. Metody opisu własności dynamicznych liniowych elementów układów automatycznej regulacji: równanie różniczkowe, transmitancja operatorowa, transmitancja widmowa, charakterystyka amplitudowo-fazowa, charakterystyki logarytmiczne, charakterystyka impulsowa i skokowa, opis w przestrzeni stanu. Własności podstawowych elementów dynamicznych. Zasady przekształcania schematów blokowych liniowych układów regulacji, transmitancja układu ze sprzzeniem zwrotnym, transmitancja uchybowa. Definicja stabilności liniowego układu automatycznej regulacji, równanie charakterystyczne układu otwartego i zamkniętego, warunek konieczny i wystarczający stabilności, kryteria stabilności: Hurwitza, Routha, Michajłowa, Nyquista, logarytmiczne kryterium stabilności. Jakość układów automatycznej regulacji okreslana na podstawie odpowiedzi skokowej, współczynników równania charakterystycznego, charakterystyki amplitudowo-fazowej, zapas stabilności modułu i fazy, kryteria całkowe jakości regulacji. Korekcja liniowych układów automatycznej regulacji, podstawowe człony używane do korekcji. Regulatory oraz dobór ich nastaw, reguły Zieglera-Nicholsa. Definicja układów nieliniowych, metoda funkcji opisującej badania układów nieliniowych. Metoda portretów fazowych badania układów nieliniowych drugiego rzędu, cykle graniczne. Metody Lapunowa badania układów nieliniowych. Wiadomości wstępne z teorii układów impulsowych. Impulsator idealny, transformata Laplace'a sygnału impulsowego, widmo sygnału impulsowego, twierdzenie Shannona-Kotielnikowa. Przekształcenie z, Transmitancja impulsowa układu. Odzyskiwanie sygnału ciągłego z sygnału impulsowego, ekstrapolatory i ich własności częstotliwościowe.Definicja stabilności liniowego układu impulsowego, warunek konieczny i wystarczający stabilności liniowego układu impulsowego. Kryterium Hurwitza, Michajłowa i Nyquista dla układów impulsowych.
- Bibliografia:
- 1. Podstawy Automatyki - J.Mazurek, H.Vogt, W.Żydanowicz; skrypt dla Wydz. Elektrycznego Oficyna Wydaw. PW ; 2006
2. Podstawy Teorii Sterowania - T.Kaczorek, W.Dąbrowski, R.Łopatka;
wyd. WNT - Metody oceny:
- Ćwiczenia są zaliczane na podstawie dwóch kolokwiów w trakcie semestru oraz oceny pracy studenta w trakcie semestru.
Wykład kończy się egzaminem w sesji.Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnyzh ocen z ćwiczeń i egzaminu. - Uwagi:
- -
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DR1205] Teoria obwodów i sygnałów 1
- Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_W03b Ma podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z automatyką i robotyką w zakresie elektrotechniki
+++ (100%) -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_U11 ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z pracą +++ (100%) -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. +++ (100%) -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: -
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: -
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- -
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- -
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: -
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.