Sylabus
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
ZE1111 - Fizyka 1
- Nazwa w drugim języku:
- Elementary Physics 1
- Nazwa skrócona:FIZ1
- Numer katalogowy:ZE1111
- Reprezentuje kierunek: I,Z,PL - Elektrotechnika
- Odpowiedzialny za przedmiot: dr hab. Marek Sierakowski
-
Strona WWW przedmiotu:
https://www.if.pw.edu.pl./~sierak
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:5
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 18, C: 18
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Elektrotechnika Semestr: 1 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, niestacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 2
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Skrócone treści:
- Przedmiot i zadania fizyki. Naukowe metody badań i budowania modeli zjawisk. Poznanie narzędzi fizycznego opisu rzeczywistości. Klasyczne teorie podstawowych zjawisk i fundamentalne prawa przyrody z kinematyki, dynamiki, fizyki relatywistycznej, kosmologii i termodynamiki. Uzyskanie wiedzy pomocnej w dalszym nauczaniu przedmiotów kierunkowych.
- Szczegółowe treści merytoryczne:
- Zakres i zadania fizyki. Między filozofią starożytną i nauką: narodziny fizyki.
Naukowe metody poznawcze: obserwacja (eksperyment) - opis - model teoretyczny.
Symetria w fizyce. Pojęcie symetrii w fizyce. Znaczenie symetrii w fizyce i jej konsekwencje (odniesienie do teorii względności); zasady zachowania.
Fizyczne podstawy mechaniki. Elementy kinematyki w powiązaniu z transformacją Galileusza; (względność ruchu). Dynamika klasyczna (Newtona), ograniczenia dynamiki klasycznej. Układy odniesienia inercjalne i nieinercjalne; układowe siły bezwładności (układy wirujące: siła Coriolisa, wahadło Foucault'a – ruch wirowy Ziemi). Dynamika ruchu obrotowego. Całki ruchu: energii, pędu i momentu pędu; zderzenia; bąki i żyroskopy: osie swobodne i siły żyroskopowe, ruch precesyjny (pokazy doświadczalne), żyrokompas. Precesja Ziemi
Powszechna grawitacja. Prawo powszechnej grawitacji Newtona powiązanie z mechaniką nieba, prawa Keplera, (odniesienie do Kosmologii). Zagadnienie dwóch ciał, ruch w polu centralnym (grawitacyjnym)
planety i satelity, prędkości kosmiczne. Zasada równoważności masy grawitacyjnej i bezwładnościowej
(odniesienie do ogólnej teorii względności).
Szczególna teoria względności A. Einsteina (powiązanie z symetrią praw fizyki i względnością ruchu). Doświadczenie Michelsona-Morleya (eter kosmiczny). Transformacja Lorentza. Poprawka na masę do równania dynamiki klasycznej. Równoważność masy i energii. Kinematyka i dynamika relatywistyczna. Relatywistyczne konsekwencje teorii względności. Czasoprzestrzeń Minkowskiego.
Elementy Kosmologii. Podstawowe dane i obserwacje astrofizyczne. Prawo Hubble'a, Zasada Kosmologiczna Milne'a. Zarys Teorii Wielkiego Wybuchu : pierwsze ½ godziny i później. Układ Słoneczny: powstanie, budowa,
charakterystyki planet.
Ruch drgający i fale. Drgania harmoniczne. Ruch falowy (odniesienie do elektromagnetyzmu).
Elementy termodynamiki. Zasady termodynamiki, funkcje stanu - energia wewnętrzna, termodynamiczne pojęcie entropii. Przemiany politropowe. Silnik cieplny (cykl odwracalny Carnot'a i realne konstrukcje). - Bibliografia:
- 1. Autorski wykład internetowy: www.if.pw.edu.pl./~sierak
2. J. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom 1,2 PWN
3. J. Orear, Fizyka, tom 1 wyd. 2, WNT - Kryteria oceny:
- Wymagane uzyskanie z egzaminu z materiału wykładowego co najmniej 25/50 punktów, oraz z cwiczeń audytoryjnych co najmniej 20/50 punktów, łącznie nie mniej niż 50/100 punktów. ocena końcowa jest oceną łączną, zależną od łącznej liczby punktów: (<50) - 2, (50 do 65) - 3, (66 do 75) - 3,5 , (76 do 84) - 4, (85 do 93) - 4,4,5 , (94 do 100) - 5.
- Efekty kształcenia:
- Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy teoretycznej o zjawiskach i procesach fizycznych (w przyrodzie), i naukowej metodzie ich opisu. Poznanie naukowych metod i narzędzi badania i opisu rzeczywistości. Uzyskanie ogólnej orientacji o kierunkach rozwoju nauki w omawianych dziedzinach. Umiejętność analizy i rozwiązywania podstawowych zagadnień z zakresu przedmiotu kursu. Zdolność zastosowania (dostosowania i użycia) uzyskanej wiedzy w innych dziedzinach z zakresu dalszego programu studiów. Umiejętność krytycznej oceny informacji uzyskiwanych z różnych źródeł na temat zjawisk i procesów przyrodniczych i wypracowania własnej ogólnej o nich opinii.
- Uwagi:
- -
- Standardowe treści kształcenia ujęte w Rozporządzeniu MNiSW:
-
- Elektrotechnika Semestr: 1 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, niestacjonarne, polski (Brak zdefiniowanych zakresów kształcenia dla specjalności)
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):