Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
1DI2150 - Modele matematyczne w uczeniu maszynowym
- Nazwa w drugim języku:
- Mathematical models in machine learning
- Nazwa skrócona:MMUM
- Numer katalogowy:1DI2150
- Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Informatyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:5
- Poziom przedmiotu: Zaawansowany
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 30, L: 10
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2024Z/2025L
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami uczenia maszynowego w zastosowaniu do sztucznych sieci neuronowych i drzew decyzyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Pojęcia wstępne uczenia maszynowego: regresja, klasyfikacja, sieci neuronowe, drzewa decyzyjne. Klasyfikatory KNN. Klasyfikatory bayesowskie, modele matematyczne drzew decyzyjnych - algorytmy uczące. Modele neuronów i metody ich uczenia, sieci neuronowe sigmoidalne jednowarstwowe i wielowarstwowe (MLP), algorytmy uczenia sieci MLP, algorytm propagacji wstecznej, zdolność generalizacji sieci neuronowych, metody projektowania optymalnej architektury sieci neuronowej MLP. Sieci RBF - algorytmy uczące. Sieci SVM do klasyfikacji i regresji, metody uczenia sieci SVM. Przykłady zastosowań sieci neuronowych: generacja i selekcja cech diagnostycznych. Sieci głębokie (CNN, autoenkoder, LSTM) - struktury i algorytmy uczące. Zespoły klasyfikatorów i regresorów. Sieci samo-organizujące bazujące na współzawodnictwie neuronów (sieci Kohonena), algorytmy uczenia sieci ze współzawodnictwem. Sieci samo-organizujące typu korelacyjnego: sieci PCA i BSS, algorytmy uczące i zastosowania. Systemy rozmyte, algorytmy uczenia sieci rozmytych.
Laboratorium:
Badanie algorytmów regresji i klasyfikatorów Bayesa i drzew decyzyjnych
Badanie algorytmów uczących sieci neuronowych
Badanie zdolności generalizacyjnych sieci neuronowych
Sieci głębokie
Badanie algorytmów PCA i ICA - Bibliografia:
- S. Osowski, Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, OWPW, 2006
S. Osowski, Metody i narzędzia eksploracji danych, BTC, Legionowo, 2013 - Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie części pisemnej i (ewentualnie ustnej) obejmującej wybrane zagadnienia uczenia maszynowego. Na części pisemnej dopuszczone jest korzystanie z notatek z wykładów i książek. Ocena ostateczna jest obliczana jako średnia ważona z zaliczenia wykładu (80%) i laboratorium (20%). Obie formy zaliczenia muszą uzyskać minimum 51% możliwych do zdobycia punktów.
Uwagi: (Zmień) - Uwagi:
- -
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DI1116] Analiza matematyczna
- Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I2_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące: a) analizy matematycznej, b) algebry, c) probabilistyki, d) metod numerycznych, e) optymalizacji. ++ (66%) Student uzyskuje pogłębiona wiedzę z dziedziny systemów uczących sie i ich zastosowań.Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz egzamin końcowy.I2_W01d ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące metod numerycznych
++ (66%) Student pogłębia wiedzę z zakresu metod numerycznych stosowanych w uczeniu systemów maszynowych.Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz egzamin końcowy. -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I2_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. ++ (66%) Potrafi wybrać właściwy rodzaj rozwiązania do uzyskania właściwych wyników zadania.Obseracja działania studenta na laboratorium w czasie wykonywania projektu. Ocena realizacji projektu.I2_U08 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary, symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. ++ (66%) Potrafi przeprowadzić cały cykl zastosowania sieci neuronowych do uzyskania właściwych wyników.Obseracja działania studenta na laboratorium w czasie wykonywania projektu. Ocena realizacji projektu.I2_U09b potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody symulacyjne
++ (66%) Potrafi dobrać właściwy rodzaj uczenia maszynowego do postawionego do zadania.Ocena jakości wykonanego projektu laboratoryjnego pod katem właściwego wyboru i realizacji. -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. ++ (66%) Rozumie konieczność ciągłego doskonalenie metod sztucznej inteligencji.Dyskusje możliwych rozwiązań postawionego problemu i ocena rozeznania studenta w tematyce.E2_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze. ++ (66%) )
Potrafi ocenić wpływ rożnych czynników na jakość rozwiązania przy użyciu sieci neuronowych.Dyskusja ze studentem na temat jakości uzyskanego rozwiązania.E2_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy ++ (66%) )
Potrafi samodzielnie rozwiązać złożone problemy przy projektowaniu sieci neuronowej wykonującej określone zadanie.Wstępna ocena stopnia przygotowania studenta do wykonywanego projektu. -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 2
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 3
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- Wykład - 30 godzin
Laboratorium - 10 godzin
Konsultacje - 10 godzin
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Przygotowanie się do laboratorium i opracowanie sprawozdań- 30 godzin
Przygotowanie sie do egzaminu - 40 godzin
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 120
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.