Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DI1305 - Technika mikroprocesorowa
- Nazwa w drugim języku:
- Microprocessor Technology
- Nazwa skrócona:TEMIK
- Numer katalogowy:1DI1305
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Informatyka Stosowana
- Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Maciej Dzieniakowski
-
Strona WWW przedmiotu:
http://zep.isep.pw.edu.pl/?page_id=142
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:3
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 30
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Informatyka Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
- Informatyka Stosowana Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z architekturą, działaniem i zastosowaniem mikroprocesorów oraz podstawowych układów mikroprocesorowych, ich struktury, możliwości programowania i bazowych narzędzi programistycznych.
- Treści kształcenia:
- Podstawy działania mikroprocesorów. Architektura mikroprocesorów i systemów mikroprocesorowych (budowa, zadania, specyfika programowania) – procesory RISC i CISC. Podstawowe układy systemu: pamięci RAM i ROM, układy we/wy (porty, przetworniki A/C i C/A) - charakterystyka i obsługa programowa. Mikrokontrolery i ich specyficzne rozszerzenia sprzętowe. Narzędzia programistyczne i uruchomieniowe (asembler, linker, debuger). Interfejs JTAG. Zasady programowania. Sposoby przesyłania danych cyfrowych. Podstawowe, wewnątrzsystemowe interfejsy komunikacyjne: USART, I2C, QSPI. Specjalizowane układy scalone w systemach mikroprocesorowych (watchdogs, intelligent power-supplay, etc). Zasady projektowania układów mikroprocesorowych. Wszystkie punkty (poza pierwszym i ostatnim) obrazowane są prostymi procedurami programowymi. Pozwala to na płynne wprowadzanie pojęć związanych z programowaniem w asemblerze. Program:
1. (ca 4h) - Podstawy działania mikroprocesorów. Architektura mikroprocesorów i systemów mikroprocesorowych (budowa, zadania, specyfika programowania)
2. (ca 6h) - Podstawowe układy systemu: pamięci RAM i ROM, układy we/wy - charakterystyka i obsługa programowa
3. (ca 4h) - Mikrokontrolery (typowe rozszerzenia sprzętowe)
4. (ca 2h) - Narzędzia programistyczne i uruchomieniowe
5. (ca 8h) - Zasady programowania
6. (ca 2h) - Przesyłanie danych cyfrowych - typowe interfejsy komunikacyjne
7. (ca 2h) - Specjalizowane układy scalone w systemach mikroprocesorowych
8. (ca 2h) - Zasady projektowania układów mikroprocesorowych - Bibliografia:
- Podana na stronie ISEP (http://www.isep.pw.edu.pl/ZakladElektroniki/zep/?page_id=142)
- Metody oceny:
- Ocena końcowa wykładu na podstawie jednego lub okresowych kolokwiów, zgodnie z wyborem grupowym. Obecność na kolokwiach jest obowiązkowa.
- Uwagi:
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I1_W04a ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu podstaw programowania
+ (33%) Zna maszynową reprezentacja danych i realizacji operacji arytmetycznych; strukturę i składnię asemblera; podstawowe techniki programowania z użyciem asemblera oraz narzędzia programistyczne.egzaminI1_W04k ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu systemów wbudowanych
+ (33%) Zna strukturę systemów wbudowanych, podstawowe rozszerzenia sprzętowe w tym przetworniki, sposoby transmisji danych, typowe interfejsy wewnątrzsystemowe i zasady ich wykorzystanie.egzaminI1_W05a ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami z wybranego zakresu informatyki, dotyczącą systemów transmisji danych
+ (33%) Ma wiedzę związaną z zagadnieniem wewnątrzsystemowej transmisji danych w oparciu o typowe interfejsy szeregowe (np. USART, I2C, QSPI, CAN, LIN).egzaminI1_W05d ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami z wybranego zakresu informatyki, dotyczącą konstrukcji i programowania niskopoziomowego, sprzętu komputerowego
++ (66%) Posiada podstawową znajomość techniki mikroprocesorowej, organizacji jednostki centralnej, rodzajów i budowy mikroprocesora na poziomie asemblera, przerwań, organizacji pamięci, urządzeń peryferyjnych i wewnętrznych rozszerzeń sprzętowych, organizacji i architektury systemów pamięci, interfejsów komunikacyjnych. Zna podstawowe zasady programowania i działania systemów mikroprocesorowych.egzamin -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I1_U13e potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić, zwłaszcza w powiązaniu z informatyką, istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności procesy i usługi
+ (33%) potrafi ocenić poprawność prostych procedur liczących, sterujących i obsługujących składniki podstawowego systemu mikroprocesorowegoegzaminI1_U16 Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla informatyki, używając właściwych metod, technik i narzędzi. + (33%) potrafi stworzyć elementarne procedury obsługujące składniki systemu mikroprocesorowegoegzamin -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania Brak efektów kształcenia -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1,4
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 3
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- wykład: 30h
konsultacje: 4h
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- utrwalanie wiedzy: 10h
uzupełnianie wiedzy - studia literaturowe: 10h
przygotowania do kolokwiów: 20h
przygotowania do egzaminu: 10h
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 84
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.