Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.

1DI2102 - Sztuczne sieci neuronowe

Nazwa w drugim języku: 
Artificial neural networks
  • Nazwa skrócona:DISSN
  • Numer katalogowy:1DI2102
  • Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Informatyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Stanisław Osowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:3
  • Poziom przedmiotu: Zaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 30
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
  • Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
  • Informatyka Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
  • Informatyka Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Przedmiot obejmuje teorie i zastosowanie róznego rodzaju sztucznych sieci neuronowych: MLP, RBF, SVM, sieci rekurencyjne, sieci Kohonena, PCA, ICA i rozmyte.
Treści kształcenia: 
Podstawowe modele neuronów, Podstawowe pojęcia sieci sieci hetero- i auto-asocjacyjnej, uczenie z nadzorem i bez nadzoru, rodzaje powiązań neuronów w sieci. Sieci jednokierunkowe wielowarstwowe typu MLP, algorytm propagacji wstecznej, interpretacja w postaci grafów, metody gradientowe uczenia sieci wielowarstwowych, zagadnienie generalizacji, dobór próbek uczących i architektury sieci, metody redukcji sieci, zastosowania sieci wielowarstwowych. Sieci neuronowe RBF, zagadnienia regularyzacji sieci i metody uczenia. Sieci typu Support Vector Machine (SVM) – zagadnienia uczenia i zastosowania. Sieci rekurencyjne Hopfielda, Hamminga i BAM, sieć Elmana i RTRN, metody uczenia i zastosowania sieci rekurencyjnych. Sieci samoorganizujące się Kohonena, metody uczenia i zastosowania. Sieci PCA i ICA do separacji sygnałów. Sieci neuronowe rozmyte, przykładowe architektury sieci i algorytmy uczące, przykłady zastosowań w zagadnieniach aproksymacji, predykcji, klasyfikacji, kompresji. Przykłady zastosowań technicznych.
Bibliografia: 
S. Osowski, Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, Oficyna Wydawnicza PW, 2006
Metody oceny: 
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów (powyżej połowy możliwych do zdobycia) z testów bieżących na wykładach oraz części pisemnej i ustnej obejmującej wybrane zagadnienia sieci neuronowych. Na części pisemnej dopuszczone jest korzystanie z notatek z wykładów i książek.
Uwagi: 
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I2_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące: a) analizy matematycznej, b) algebry, c) probabilistyki, d) metod numerycznych, e) optymalizacji. + (33%)
    Student uzyskuje pogłębiona wiedzę z dziedziny systemów adaptacyjnych, uczących się i ich zastosowań.
    Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz zaliczenie końcowe.
    I2_W01d ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące

    metod numerycznych

    + (33%)
    Student pogłębia wiedzę z zakresu metod numerycznych stosowanych w uczeniu systemów adaptacyjnych.
    Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz zaliczenie końcowe.
    I2_W04h ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    sztucznej inteligencji

    +++ (100%)
    Student uzyskuje wiedzę z zakresu sztucznych sieci neuronowych i ich zastosowań.
    Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz zaliczenie końcowe.
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I2_U08 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary, symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. + (33%)
    Potrafi przeprowadzić cały cykl zastosowania sieci neuronowych do uzyskania właściwych wyników.
    Obseracja działania studenta na laboratorium w czasie wykonywania projektu. Ocena realizacji projektu.
    I2_U12 Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć technik i technologii w zakresie informatyki. + (33%)
    Potrafi zastosować najnowsze rozwiązania informatyczne w realizacji oprogramowania dla sztucznych sieci neuronowych.
    Dyskusja możliwych rozwiązań i ocena wyboru studenckiego.
    I2_U18 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego charakterystycznego dla informatyki, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi, stosując także koncepcyjnie nowe metody, rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla informatyki, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy. ++ (66%)
    Potrafi dobrać właściwy rodzaj sztucznej sieci neuronowej do zadania.
    Ocena jakości wykonanego projektu pod katem właściwego wyboru i realizacji.
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%)
    Rozumie konieczność ciągłego doskonalenie metod sztucznej inteligencji.
    Dyskusje możliwych rozwiązań postawionego problemu i ocena rozeznania studenta w tematyce.
    E2_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze. + (33%)
    Potrafi ocenić wpływ rożnych czynników na jakość rozwiązania przy użyciu sieci neuronowych.
    Dyskusja ze studentem na temat jakości uzyskanego rozwiązania.
    E2_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy ++ (66%)
    Potrafi samodzielnie rozwiązać złożone problemy przy projektowaniu sieci neuronowej wykonującej określone zadanie.
    Wstępna ocena stopnia przygotowania studenta do wykonywanego projektu.
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 2 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Wykład 30 godzin
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Przygotowanie się do bieżących testów na wykładach - 30 godzin
      Przygotowanie się do zaliczenia końcowego przedmiotu - 20 godzin
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 80 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij