Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DI2102 - Sztuczne sieci neuronowe
- Nazwa w drugim języku:
- Artificial neural networks
- Nazwa skrócona:DISSN
- Numer katalogowy:1DI2102
- Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Informatyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:3
- Poziom przedmiotu: Zaawansowany
- Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
- Wymiar godzin:
- W: 30
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
- Informatyka stosowana Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
- Informatyka Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
- Informatyka Semestr: 1 Etap: Model 2, magisterskie II-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot obejmuje teorie i zastosowanie róznego rodzaju sztucznych sieci neuronowych: MLP, RBF, SVM, sieci rekurencyjne, sieci Kohonena, PCA, ICA i rozmyte.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe modele neuronów, Podstawowe pojęcia sieci sieci hetero- i auto-asocjacyjnej, uczenie z nadzorem i bez nadzoru, rodzaje powiązań neuronów w sieci. Sieci jednokierunkowe wielowarstwowe typu MLP, algorytm propagacji wstecznej, interpretacja w postaci grafów, metody gradientowe uczenia sieci wielowarstwowych, zagadnienie generalizacji, dobór próbek uczących i architektury sieci, metody redukcji sieci, zastosowania sieci wielowarstwowych. Sieci neuronowe RBF, zagadnienia regularyzacji sieci i metody uczenia. Sieci typu Support Vector Machine (SVM) – zagadnienia uczenia i zastosowania. Sieci rekurencyjne Hopfielda, Hamminga i BAM, sieć Elmana i RTRN, metody uczenia i zastosowania sieci rekurencyjnych. Sieci samoorganizujące się Kohonena, metody uczenia i zastosowania. Sieci PCA i ICA do separacji sygnałów. Sieci neuronowe rozmyte, przykładowe architektury sieci i algorytmy uczące, przykłady zastosowań w zagadnieniach aproksymacji, predykcji, klasyfikacji, kompresji. Przykłady zastosowań technicznych.
- Bibliografia:
- S. Osowski, Sieci neuronowe do przetwarzania informacji, Oficyna Wydawnicza PW, 2006
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów (powyżej połowy możliwych do zdobycia) z testów bieżących na wykładach oraz części pisemnej i ustnej obejmującej wybrane zagadnienia sieci neuronowych. Na części pisemnej dopuszczone jest korzystanie z notatek z wykładów i książek.
- Uwagi:
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DI1106] Analiza matematyczna
- Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I2_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące: a) analizy matematycznej, b) algebry, c) probabilistyki, d) metod numerycznych, e) optymalizacji. + (33%) Student uzyskuje pogłębiona wiedzę z dziedziny systemów adaptacyjnych, uczących się i ich zastosowań.Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz zaliczenie końcowe.I2_W01d ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu informatyki, obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące metod numerycznych
+ (33%) Student pogłębia wiedzę z zakresu metod numerycznych stosowanych w uczeniu systemów adaptacyjnych.Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz zaliczenie końcowe.I2_W04h ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji
+++ (100%) Student uzyskuje wiedzę z zakresu sztucznych sieci neuronowych i ich zastosowań.Testy sprawdzające prowadzone bieżąco na wykładach oraz zaliczenie końcowe. -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I2_U08 Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary, symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. + (33%) Potrafi przeprowadzić cały cykl zastosowania sieci neuronowych do uzyskania właściwych wyników.Obseracja działania studenta na laboratorium w czasie wykonywania projektu. Ocena realizacji projektu.I2_U12 Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć technik i technologii w zakresie informatyki. + (33%) Potrafi zastosować najnowsze rozwiązania informatyczne w realizacji oprogramowania dla sztucznych sieci neuronowych.Dyskusja możliwych rozwiązań i ocena wyboru studenckiego.I2_U18 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego charakterystycznego dla informatyki, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi, stosując także koncepcyjnie nowe metody, rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla informatyki, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy. ++ (66%) Potrafi dobrać właściwy rodzaj sztucznej sieci neuronowej do zadania.Ocena jakości wykonanego projektu pod katem właściwego wyboru i realizacji. -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%) Rozumie konieczność ciągłego doskonalenie metod sztucznej inteligencji.Dyskusje możliwych rozwiązań postawionego problemu i ocena rozeznania studenta w tematyce.E2_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze. + (33%) Potrafi ocenić wpływ rożnych czynników na jakość rozwiązania przy użyciu sieci neuronowych.Dyskusja ze studentem na temat jakości uzyskanego rozwiązania.E2_K06 potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy ++ (66%) Potrafi samodzielnie rozwiązać złożone problemy przy projektowaniu sieci neuronowej wykonującej określone zadanie.Wstępna ocena stopnia przygotowania studenta do wykonywanego projektu. -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 2
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- Wykład 30 godzin
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Przygotowanie się do bieżących testów na wykładach - 30 godzin
Przygotowanie się do zaliczenia końcowego przedmiotu - 20 godzin
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 80
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.