Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
1DE1512 - Cyfrowe przetwarzanie sygnałów
- Nazwa w drugim języku:
- Digital Signal Processing
- Nazwa skrócona:CPS
- Numer katalogowy:1DE1512
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Elektrotechnika
- Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Remigiusz Rak
-
Strona WWW przedmiotu:
https://www.esip.iem.pw.edu.pl
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:3
- Poziom przedmiotu: Zaawansowany
- Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
- Wymiar godzin:
- W: 15, L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 15
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2017Z/2018L
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2016Z/2017L
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
- Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami przetwarzania i analizy czasowo-częstotliwościowej sygnałów.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
Wstęp do teorii sygnałów: pojęcia podstawowe, klasyfikacja sygnałów.
Elementy analizy sygnałów: ciągła transformata Fouriera, szereg Fouriera, interpretacja widma.
Zarys teorii liniowych układów i systemów dyskretnych. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe.
Próbkowanie sygnału, tw. Shannona. Kwantyzacja amplitudy.
Dyskretna Transformata Fouriera (DTF) , definicja, interpretacja fizyczna, algorytmy.
Szybka Transformata Fouriera (FFT). Praktyczne aspekty częstotliwościowej analizy sygnałów.
Analiza czasowo-częstotliwościowa. Krótkoczasowa transformata Fouriera (STFT).
Analiza w przestrzeni czas skala. Transformata falkowa.
Transformata Z. Filtry cyfrowe, klasyfikacja filtrów cyfrowych.
Filtry cyfrowe SOI. Filtry cyfrowe NOI.
LABORATORIUM:
Algorytm szybkiej transformaty Fouriera (STF).
Synchroniczna i asynchroniczna analiza częstotliwościowa. Okna czasowe.
Projektowanie filtrów cyfrowych – algorytmy w środowisku Matlab.
Filtry cyfrowe SOI, NOI: odpowiedź impulsowa, transmitancja, charakterystyki częstotliwościowe.
Krótkoczasowa transformata Fouriera. Transformata falkowa. - Bibliografia:
- [1] Oppenheim, Schafer A.W.: „Cyfrowe przetwarzanie sygnałów”, WKiŁ, Warszawa, 1979.
[2] Zieliński T.: „Cyfrowe przetwarzanie sygnałów - od teorii do zastosowań”, WKiŁ, Warszawa, 2005. - Metody oceny:
- Wymagane zaliczenie kolokwium z wykładu oraz laboratorium. Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie średniej.
- Uwagi:
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DE1302] Teoria obwodów 2
- [1DE1309] Metrologia elektryczna
- [1DE1102] Matematyka 1
- [1DE1202] Teoria obwodów 1
- Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania Dodatkowe efekty kierownika przedmiotu ++ (66%) Zna algorytmy numeryczne cyfrowego przetwarzania i analizy sygnałów.kolokwiumE1_W06a ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresu przetwarzania i transmisji sygnałów
++ (66%) Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresu cyfrowego
przetwarzania sygnałów (analiza widmowa, filtracja cyfrowa, analiza czasowo-częstotliwościowa)kolokwium, projekt laboratoryjnyE1_W07a ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu Elektrotechniki, dotyczącą technik pomiarowych, analizy i przetwarzania sygnałów
++ (66%) Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu zaawansowaych technik pomiarowych, realizowanych w oparciu o cyfrową analizę i przetwarzanie sygnałów.kolokwium, projekt laboratoryjny -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E1_U05 Potrafi planować własne uczenie się, ma umiejętności samokształcenia. + (33%) Ze względu na obszerną dziedzinę cyfrowego przetwarzania sygnałów potrafi odszukać w literaturze nowe algorytmy i stosować je w praktycekolokwiumE1_U08 potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym a)pomiary b) symulacje komputerowe, c) interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski + (33%) Zna techniki eksperymentu, potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary rzeczywiste isymulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioskikolokwium, projekt laboratoryjnyE1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne + (33%) Ptrafi wykorzystać do rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne oraz symulacje i sperymentalne w środowisku Matlabkolkwium, projekt laboratoryjny -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. W kontekście rozwoju techniki komputerowej,rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, w sensie wykorzystywania zaawansowanych algorytmów analizy i przetwarzania sygnałów, które do niedawna uchodziły za niemożliwe do zastosowań w czasie rzeczywistym.kolokwium, projekt laboratoryjny -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 2
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- Wykład 15h
Laboratorium 15h
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Studia literaturowe 10h
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 40
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.