Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

1DE1512 - Cyfrowe przetwarzanie sygnałów

Nazwa w drugim języku: 
Digital Signal Processing
  • Nazwa skrócona:CPS
  • Numer katalogowy:1DE1512
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Elektrotechnika
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Remigiusz Rak
  • Strona WWW przedmiotu: Info https://www.esip.iem.pw.edu.pl 
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:3
  • Poziom przedmiotu: Zaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 15, L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 13
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 15
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2017Z/2018L
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2016Z/2017L
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
  • Elektrotechnika Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami przetwarzania i analizy czasowo-częstotliwościowej sygnałów.
Treści kształcenia: 
WYKŁAD:
Wstęp do teorii sygnałów: pojęcia podstawowe, klasyfikacja sygnałów.
Elementy analizy sygnałów: ciągła transformata Fouriera, szereg Fouriera, interpretacja widma.
Zarys teorii liniowych układów i systemów dyskretnych. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe.
Próbkowanie sygnału, tw. Shannona. Kwantyzacja amplitudy.
Dyskretna Transformata Fouriera (DTF) , definicja, interpretacja fizyczna, algorytmy.
Szybka Transformata Fouriera (FFT). Praktyczne aspekty częstotliwościowej analizy sygnałów.
Analiza czasowo-częstotliwościowa. Krótkoczasowa transformata Fouriera (STFT).
Analiza w przestrzeni czas skala. Transformata falkowa.
Transformata Z. Filtry cyfrowe, klasyfikacja filtrów cyfrowych.
Filtry cyfrowe SOI. Filtry cyfrowe NOI.
LABORATORIUM:
Algorytm szybkiej transformaty Fouriera (STF).
Synchroniczna i asynchroniczna analiza częstotliwościowa. Okna czasowe.
Projektowanie filtrów cyfrowych – algorytmy w środowisku Matlab.
Filtry cyfrowe SOI, NOI: odpowiedź impulsowa, transmitancja, charakterystyki częstotliwościowe.
Krótkoczasowa transformata Fouriera. Transformata falkowa.
Bibliografia: 
[1] Oppenheim, Schafer A.W.: „Cyfrowe przetwarzanie sygnałów”, WKiŁ, Warszawa, 1979.
[2] Zieliński T.: „Cyfrowe przetwarzanie sygnałów - od teorii do zastosowań”, WKiŁ, Warszawa, 2005.
Metody oceny: 
Wymagane zaliczenie kolokwium z wykładu oraz laboratorium. Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie średniej.
Uwagi: 
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    Dodatkowe efekty kierownika przedmiotu ++ (66%)
    Zna algorytmy numeryczne cyfrowego przetwarzania i analizy sygnałów.
    kolokwium
    E1_W06a ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresu

    przetwarzania i transmisji sygnałów

    ++ (66%)
    Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia z zakresu cyfrowego
    przetwarzania sygnałów (analiza widmowa, filtracja cyfrowa, analiza czasowo-częstotliwościowa)
    kolokwium, projekt laboratoryjny
    E1_W07a ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu Elektrotechniki, dotyczącą

    technik pomiarowych, analizy i przetwarzania sygnałów

    ++ (66%)
    Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu zaawansowaych technik pomiarowych, realizowanych w oparciu o cyfrową analizę i przetwarzanie sygnałów.
    kolokwium, projekt laboratoryjny
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_U05 Potrafi planować własne uczenie się, ma umiejętności samokształcenia. + (33%)
    Ze względu na obszerną dziedzinę cyfrowego przetwarzania sygnałów potrafi odszukać w literaturze nowe algorytmy i stosować je w praktyce
    kolokwium
    E1_U08 potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym a)pomiary b) symulacje komputerowe, c) interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski + (33%)
    Zna techniki eksperymentu, potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary rzeczywiste isymulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
    kolokwium, projekt laboratoryjny
    E1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne + (33%)
    Ptrafi wykorzystać do rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne oraz symulacje i sperymentalne w środowisku Matlab
    kolkwium, projekt laboratoryjny
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań.
    W kontekście rozwoju techniki komputerowej,rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, w sensie wykorzystywania zaawansowanych algorytmów analizy i przetwarzania sygnałów, które do niedawna uchodziły za niemożliwe do zastosowań w czasie rzeczywistym.
    kolokwium, projekt laboratoryjny
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 2 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Wykład 15h
      Laboratorium 15h
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Studia literaturowe 10h
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 40 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij