Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.

1DR1306 - Teoria obwodów i sygnałów 2

Nazwa w drugim języku: 
Circuit and Signal Theory 2
  • Nazwa skrócona:TOBSY2
  • Numer katalogowy:1DR1306
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: prof. dr hab. inż. Stanisław Osowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:5
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
  • Wymiar godzin:
  • W: 30, C: 15, L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Automatyka i robotyka Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Przekazanie wiedzy z zakresu teorii obwodów i teorii sygnałów.
Wykształcenie umiejętności analizy obwodów w stanie nieustalonym, opisu obwodów za pomocą czwórników i charakterystyk częstotliwościowych, analizy filtrów oraz obwodów nieliniowych rezystancyjnych i magnetycznych.
Treści kształcenia: 
Wykład i ćwiczenia:
Stany nieustalone. Stan obwodu, warunki komutacji. Metoda równań różniczkowych, macierzowe równanie stanu. Metoda operatorowa (przekształcenie Laplace'a). Grafy przepływu sygnałów i schematy blokowe. Czwórniki. Analiza obwodów ze wzmacniaczami operacyjnymi. Charakterystyki częstotliwościowe. Filtry. Obwody nieliniowe rezystancyjne. Obwody magnetyczne prądu stałego.
Laboratorium:
Badanie elementów R, L, C oraz obwodów jednofazowych szeregowych RC, RL i
obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi przy wymuszeniu sinusoidalnym.
Badanie rozgałęzionych obwodów jednofazowych RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym. Sprawdzanie praw Kirchhoffa.
Zjawisko rezonansu napięć w obwodzie RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym i okresowym odkształconym.
Badanie obwodów trójfazowych z odbiornikiem połączonym w gwiazdę. Pomiar mocy czynnej i biernej.
Badanie obwodów trójfazowych z odbiornikiem połączonym w trójkąt. Pomiar mocy czynnej i biernej.
Badanie filtrów składowych symetrycznych prądu i napięcia.
Stany nieustalone w obwodzie RC, RL i RLC przy wymuszeniu stałym.
Czwórniki aktywne – źródła sterowane prądu i napięcia, NIC, żyrator.
Czwórniki aktywne – układ różniczkujący, całkujący, przesuwnik fazy.
Bibliografia: 
S. Bolkowski: Teoria obwodów, WNT 2005; K. Mikołajuk: Podstawy analizy obwodów energoelektronicznych, PWN 1998; S. Osowski, K. Siwek, M.Śmiałek: Teoria obwodów, OW PW 2006; S. Bolkowski, W. Brociek, H. Rawa: Teoria obwodów elektrycznych - Zadania, WNT 2006; Z. Filipowicz: Zadania z teorii obwodów, OW PW 2010; Praca zbiorowa pod red. S.F. Filipowicza, ""Obwody elektryczne - ćwiczenia laboratoryjne"", OW PW, 2002.
Metody oceny: 
Ocena z przedmiotu jest średnią ocen z egzaminu (z wagą 50%), z ćwiczeń (z wagą 25%) oraz z laboratorium (z wagą 25%).
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_W03b Ma podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z automatyką i robotyką w zakresie

    elektrotechniki

    + (33%)
    podstawowa wiedza obejmująca zagadnienia powiązane z Automatyką i Robotyką w zakresie Elektrotechniki
    Sprawdzanie wiedzy poprzez ocenę zadań rozwiązywanych w ramach kolokwiów i egzaminu z przedmiotu.
    R1_W04g ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    teorii obwodów i teorii sygnałów

    + (33%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu terii obwodów i sygnałów
    Sprawdzanie wiedzy poprzez wydawanie zadań a następnie ich ocenę w ramach kolokwiów i egzaminu z przedmiotu.
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne + (33%)
    potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne,symulacyjne,eksperymentalne
    Stawianie zadań indywidualnych do rozwiązania (zadania typu analitycznego i symulacyjnego) a następnie ich ocena.
    R1_U15 potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia + (33%)
    potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zstosować właściwą metodę i narzędzia
    Stawianie studentowi konkretnych zadań do rozwiązania samodzielnego a następnie ich ocena.
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%)
    rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
    Dyskusje ze studentami na temat potrzeby ustawicznego uczenia.
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 5 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 5 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      wykład 30 godz.
      ćwiczenia 15 godz.
      laboratorium 15 godz.
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      70 godz.
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 130 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij