Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DR1306 - Teoria obwodów i sygnałów 2
- Nazwa w drugim języku:
- Circuit and Signal Theory 2
- Nazwa skrócona:TOBSY2
- Numer katalogowy:1DR1306
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:5
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 30, C: 15, L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Automatyka i robotyka Semestr: 3 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie wiedzy z zakresu teorii obwodów i teorii sygnałów.
Wykształcenie umiejętności analizy obwodów w stanie nieustalonym, opisu obwodów za pomocą czwórników i charakterystyk częstotliwościowych, analizy filtrów oraz obwodów nieliniowych rezystancyjnych i magnetycznych. - Treści kształcenia:
- Wykład i ćwiczenia:
Stany nieustalone. Stan obwodu, warunki komutacji. Metoda równań różniczkowych, macierzowe równanie stanu. Metoda operatorowa (przekształcenie Laplace'a). Grafy przepływu sygnałów i schematy blokowe. Czwórniki. Analiza obwodów ze wzmacniaczami operacyjnymi. Charakterystyki częstotliwościowe. Filtry. Obwody nieliniowe rezystancyjne. Obwody magnetyczne prądu stałego.
Laboratorium:
Badanie elementów R, L, C oraz obwodów jednofazowych szeregowych RC, RL i
obwodów ze sprzężeniami magnetycznymi przy wymuszeniu sinusoidalnym.
Badanie rozgałęzionych obwodów jednofazowych RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym. Sprawdzanie praw Kirchhoffa.
Zjawisko rezonansu napięć w obwodzie RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym i okresowym odkształconym.
Badanie obwodów trójfazowych z odbiornikiem połączonym w gwiazdę. Pomiar mocy czynnej i biernej.
Badanie obwodów trójfazowych z odbiornikiem połączonym w trójkąt. Pomiar mocy czynnej i biernej.
Badanie filtrów składowych symetrycznych prądu i napięcia.
Stany nieustalone w obwodzie RC, RL i RLC przy wymuszeniu stałym.
Czwórniki aktywne – źródła sterowane prądu i napięcia, NIC, żyrator.
Czwórniki aktywne – układ różniczkujący, całkujący, przesuwnik fazy. - Bibliografia:
- S. Bolkowski: Teoria obwodów, WNT 2005; K. Mikołajuk: Podstawy analizy obwodów energoelektronicznych, PWN 1998; S. Osowski, K. Siwek, M.Śmiałek: Teoria obwodów, OW PW 2006; S. Bolkowski, W. Brociek, H. Rawa: Teoria obwodów elektrycznych - Zadania, WNT 2006; Z. Filipowicz: Zadania z teorii obwodów, OW PW 2010; Praca zbiorowa pod red. S.F. Filipowicza, ""Obwody elektryczne - ćwiczenia laboratoryjne"", OW PW, 2002.
- Metody oceny:
- Ocena z przedmiotu jest średnią ocen z egzaminu (z wagą 50%), z ćwiczeń (z wagą 25%) oraz z laboratorium (z wagą 25%).
- Uwagi:
- -
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DR1202] Fizyka 2
- [1DR1205] Teoria obwodów i sygnałów 1
- [1DR1207] Analiza matematyczna i metody probabilistyczne
- Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_W03b Ma podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z automatyką i robotyką w zakresie elektrotechniki
+ (33%) podstawowa wiedza obejmująca zagadnienia powiązane z Automatyką i Robotyką w zakresie ElektrotechnikiSprawdzanie wiedzy poprzez ocenę zadań rozwiązywanych w ramach kolokwiów i egzaminu z przedmiotu.R1_W04g ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu teorii obwodów i teorii sygnałów
+ (33%) ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu terii obwodów i sygnałówSprawdzanie wiedzy poprzez wydawanie zadań a następnie ich ocenę w ramach kolokwiów i egzaminu z przedmiotu. -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania R1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne + (33%) potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne,symulacyjne,eksperymentalneStawianie zadań indywidualnych do rozwiązania (zadania typu analitycznego i symulacyjnego) a następnie ich ocena.R1_U15 potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia + (33%) potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym charakterystycznego dla automatyki i robotyki oraz wybrać i zstosować właściwą metodę i narzędziaStawianie studentowi konkretnych zadań do rozwiązania samodzielnego a następnie ich ocena. -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osóbDyskusje ze studentami na temat potrzeby ustawicznego uczenia. -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 5
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 5
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- wykład 30 godz.
ćwiczenia 15 godz.
laboratorium 15 godz.
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- 70 godz.
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 130
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.