Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy

1DI1615 - Inżynieria wymagań oprogramowania

Nazwa w drugim języku: 
Software Requirements Engineering
  • Nazwa skrócona:IWOP
  • Numer katalogowy:1DI1615
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Informatyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr hab. inż. Michał Śmiałek, prof. uczelni
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:4
  • Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 30, P: 30
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2024Z/2025L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2017Z/2018L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 22
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2018Z/2019L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 14
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2016Z/2017L
  • Inżynieria Oprogramowania Semestr: 6 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest nauczenie właściwej organizacji procesu inżynierii oprogramowania w zakresie wymagań. Dzięki temu, student jest w stanie samodzielnie posługiwać się technikami, narzędziami i produktami inżynierii wymagań oprogramowania w typowym projekcie.
Treści kształcenia: 
Treści przedmiotu obejmują szereg obszarów inżynierii wymagań. Poznanie notacji oraz technik specyfikacji wymagań użytkownika oraz wymagań oprogramowania. 2) Poznanie zastosowania języka UML do specyfikacji wymagań. Umiejscowienie wymagań w iteracyjnym cyklu życia oprogramowania. Wymagania użytkownika – określanie zakresu systemu. Proces inżynierii wymagań a wymagania. Specyfikowanie wymagań użytkownika. Modelowanie przypadków użycia i słownika. Modelowanie biznesowe dla systemów oprogramowania. Wymagania oprogramowania – definiowanie systemu. Struktura i proces dla wymagań oprogramowania. Modelowanie statyczne wymagań oprogramowania. Modelowanie dynamiczne wymagań oprogramowania. Organizacja i jakość wymagań oprogramowania.

Zakres treści wykładu
1. Proces inżynierii wymagań a wymagania. Problemy inżynierii oprogramowania. Proces kaskadowy oraz iteracyjny. Metodyka dla inżynierii oprogramowania – metodyki formalne i agilne. Sześć najlepszych praktyk inżynierii oprogramowania. Podstawowe role w procesie wytwórczym dla oprogramowania. Rola wymagań w procesie wytwórczym. Wymagania sterujące procesem wytwórczym.
2. Specyfikowanie wymagań użytkownika. Modele wymagań a dokumentacja wymagań. Struktura modeli i dokumentów wymagań. Wizja systemu. Opis procesów biznesowych. Określanie zakresu systemu oprogramowania. Typy wymagań. Atrybuty wymagań. Techniki zbierania wymagań.
3. Modelowanie przypadków użycia i słownika. Definicja przypadku użycia i aktora. Omówienie modelu przypadków użycia. Relacje między przypadkami użycia. Punkty rozszerzenia. Zawartość przypadków użycia. Konstrukcja słownika. Pojęcia słownikowe w opisach przypadków użycia.
4. Modelowanie biznesowe dla systemów oprogramowania. Wpływ biznesu na system oprogramowania. Wizja
systemu oparta na biznesie. Biznesowe przypadki użycia – porównanie z systemowymi przypadkami użycia. Czynności – opisy przypadków użycia. Diagramy czynności. Transformacja z modelu biznesu do modelu
wymagań.
5. Struktura i proces dla wymagań oprogramowania. Specyfikacja wymagań oprogramowania a proces iteracyjny. Kryteria nadawania priorytetów dla przypadków użycia. Wymagania oprogramowania a testy akceptacyjne systemu. Wymagania oprogramowania a dokumentacja dla użytkownika.
6. Modelowanie statyczne wymagań oprogramowania. Model klas. Modelowanie klas na poziomie wymagań oprogramowania. Mapowanie klas z pojęć słownikowych.
7. Modelowanie dynamiczne wymagań oprogramowania. Model scenariuszy. Zdania scenariuszy zapisywane w sposób formalny. Scenariusze a diagramy czynności. Scenariusze pochodzące od przypadków użycia.
8. Organizacja i jakość wymagań oprogramowania. Typy wymagań pozafunkcjonalnych. Cechy dobrej specyfikacji wymagań oprogramowania. Realizacja wymagań. Techniki zbierania wymagań.

Zakres projektu
Stworzenie pełnej specyfikacji wymagań użytkownika oraz wymagań oprogramowania. Na projekt składają się: specyfikacja procesów biznesowych, specyfikacja przypadków użycia, specyfikacja słownika (modelu klas), specyfikacja scenariuszy przypadków użycia. Projekt wykonywany jest w zespołach kilku-kilkunastoosobowych. Każdy zespół tworzy specyfikację wymagań dla nietrywialnego systemu oprogramowania (kilkadziesiąt przypadków użycia). W trakcie zajęć projektowych sprawdzane są postępy w pracy zarówno zespołu jak i indywidualnej poszczególnych studentów.
Bibliografia: 
Michał Śmiałek – Zrozumieć UML 2.0. Metody modelowania obiektowego, Helion, 2005
Dean Leffingwell, Don Widrig – Zarządzanie wymaganiami, WNT, 2003
Ian Sommerville – Inżynieria oprogramowania, WNT, 2003
Roger S. Pressman – Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, 2004
Metody oceny: 
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena ze sprawdzianu końcowego oraz oceny uzyskiwane podczas zajęć projektowych, w tym ocena wykonania zadania projektowego.
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I1_W04j ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    inżynierii oprogramowania

    + (33%)
    Posiada wiedzę z zakresu inżynierii wymagań jako składnika inżynierii oprogramowania.
    kolokwium, projekt
    I1_W05c ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami z wybranego zakresu informatyki, dotyczącą

    analizy i projektowania oprogramowania

    ++ (66%)
    Posiada wiedzę z zakresu inżynierii wymagań jako kluczowego elementu analizy oprogramowania.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat inżynierii wymagań.
    I1_W06a ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu

    informatyki

    + (33%)
    Zna najnowsze trendy z zakresu inżynierii oprogramowania.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat trendów rozwojowych z zakresu inżynierii wymagań.
    I1_W07b ma podstawową wiedzę o cyklu życia

    oprogramowania

    ++ (66%)
    Posiada wiedzę z zakresu inżynierii wymagań jako kluczowej dyscyplinie cyklu życia oprogramowania.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat udziału inżynierii wymagań w cyklu życia oprogramowania.
    I1_W08 Zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki: a) metody, b) techniki, c) narzędzia. ++ (66%)
    Zna i rozumie metody i techniki inżynierii wymagań stosowane podczas rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii oprogramowania.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat metod, technik i narzędzi inżynierii wymagań.
    I1_W08a zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    metody

    ++ (66%)
    Zna i rozumie metody zbierania wymagań.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat metod zbierania wymagań.
    I1_W08b zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    techniki

    ++ (66%)
    Zna i rozumie techniki współpracy z klientem i analizy wymagań.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat technik i analizy.
    I1_W08c zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    narzędzia

    ++ (66%)
    Zna i rozumie zasady stosowania narzędzi do zarządzania wymaganiami.
    Pytania otwarte sprawdzające wiedzę na temat narzędzi inżynierii wymagań
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I1_U02 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym związanym z informatyką oraz w innych środowiskach. + (33%)
    Umie stosować techniki porozumiewania się z użytkownikami podczas zbierania wymagań.
    Zadania problemowe i projektowe pozwalające ocenić przeprowadzanie wywiadów z użytkownikami.
    I1_U07 Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi w tym grafiką inżynierską, właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. + (33%)
    Umie stosować techniki komunikacji z klientami podczas formułowania wymagań.
    Zadania problemowe i projektowe pozwalające ocenić jakość komunikacji z klientem.
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    Brak efektów kształcenia
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 2 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 2 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      wykład 30h
      zajęcia projektowe 30h
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      przygotowanie raportu 15h
      opracowanie założeń projektu 6h
      analiza różnych rozwiązań projektu 5h
      realizacja projektu poza uczelnią 10h
      przygotowanie sprawozdań 20h
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 116 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij