Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DI1505 - Podstawy sztucznej inteligencji
- Nazwa w drugim języku:
- Artificial Intelligence Fundamentals
- Nazwa skrócona:POSI
- Numer katalogowy:1DI1505
- Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Informatyka Stosowana
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:3
- Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany
- Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
- Wymiar godzin:
- W: 30
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Informatyka Stosowana Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
- Informatyka Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie do zagadnień sztucznej inteligencji (algorytmy ewolucyjne, systemy ekspertowe, sieci neuronowe, algorytmy mrówkowe, systemy rojowe, logika rozmyta, teoria gier, sztuczne systemy immunologiczne)
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do zagadnień sztucznej inteligencji, 2h. 2. Algorytmy ewolucyjne – wprowadzenie, podstawowe elementy algorytmu ewolucyjnego, metody kodowania oraz specjalizowane operatory genetyczne, przykładowe zastosowania algorytmów ewolucyjnych, 8h
3. Definicja i cechy systemów ekspertowych. Podstawowe elementy, architektura. Formy prezentacji wiedzy. Realizacja i sterowanie procesem wnioskowania. Metodyka tworzenia. Pozyskiwanie wiedzy. Przykładowe zastosowania systemów ekspertowych, 6h. 4. Sztuczne sieci neuronowe – wprowadzenie, podstawowy model sieci neuronowych - perceptron wielowarstwowy, zastosowania praktyczne sieci neuronowych na wybranych przykładach, 6 h. 5. Inne techniki sztucznej inteligencji (algorytmy mrówkowe, systemy rojowe, logika rozmyta, teoria gier, sztuczne systemy immunologiczne) oraz ich zastosowania (informatyka, gry logiczne, gry strategiczne) 8h - Bibliografia:
- 1. Helt P., Parol M., Piotrowski P.: ” Metody sztucznej inteligencji. Przykłady zastosowań w elektroenergetyce”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012, stron 369, Podręcznik akademicki
2. Baczyński D., Parol. M., Piotrowski P., Bielecki S, Wasilewski J. „Sztuczna inteligencja w praktyce” – laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2008
3. J. Mulawka: Systemy ekspertowe, WNT, Warszawa 1996
4. S. Osowski: Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, WNT, Warszawa 1996
5. S. Osowski .: Sieci neuronowe do przetwarzania informacji. Wyd. 2, OWPW, Warszawa 2006.
6. D.E. Goldberg: Algorytmy genetyczne i ich zastosowania, WNT, Warszawa 1998
7. Z. Michalewicz: Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, WNT 1996
8. Clocksin W. F., Mellish C. S. “Prolog. Programowanie”, Helion 2003 - Metody oceny:
- Egzamin, ocena na podstawie sumy punktów maks. 100 pkt. (od 51 pkt. ocena 3,0; od 61 pkt. ocena 3,5; od 71pkt. ocena 4,0; od 81pkt. ocena 4,5; od 91pkt ocena 5,0).
- Uwagi:
- Za aktywność na zajęciach (rozwiązywanie problemów, udział aktywny w twórczej dyskusji, także w grupach zadaniowych itp.) można uzyskać dodatkowo 10pkt.
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DI1302] Algorytmy i struktury danych
- [1DI1106] Analiza matematyczna
- Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I1_W04h ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji
+++ (100%) ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu
sztucznej inteligencjiEgzamin (pytania sprawdzające) wiedzę i umiejętnościI1_W06b ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin pokrewnych informatyce
+ (33%) ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu
dziedzin pokrewnych Informatyce z zakresu nowych technik sztucznej inteligencjiegzamin (pytania sprawdzające) wiedzę i umiejętnościI1_W08a zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki metody
+ (33%) zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu Informatyki
metody a w szczególności metody oparte na sztucznej inteligencjiegzamin (pytania sprawdzające) wiedzę i umiejętności -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania I1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. + (33%) potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej w tym w Internecie, także w języku angielskim lub niemieckim w zakresie Informatyki a w szczególności z zakresu metod sztucznej inteligencjiegzamin (pytania sprawdzające umiejętności)I1_U09 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody: analityczne, symulacyjne, eksperymentalne. + (33%) potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne, w szczególności oparte na metodach sztucznej inteligencjiegzamin (pytania sprawdzające umiejętności) -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie problemów związanych z zagadnieniami sztucznej inteligencjidyskusje merytoryczne dotyczące zadanego studentom problemu w trakcie wykładu-możliwość uzyskania dodatkowych punktów przez studentaE1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. + (33%) potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role w zakresie problemów związanych z zagadnieniami sztucznej inteligencjidyskusje merytoryczne dotyczące zadanego studentom problemu w trakcie wykładu-możliwość uzyskania dodatkowych punktów przez studenta -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1,4
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1,6
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- wykład 30 godzin
konsultacje 5 godzin
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Studia podręczników, innych źródeł 20 godzin
przygotowanie do dyskusji nad zadanymi problemami na wykładzie 10 godzin
Przygotowanie do egzaminu 10 godzin
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 75
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.