Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.

1DI1505 - Podstawy sztucznej inteligencji

Nazwa w drugim języku: 
Artificial Intelligence Fundamentals
  • Nazwa skrócona:POSI
  • Numer katalogowy:1DI1505
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Informatyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr hab. inż. Paweł Piotrowski, prof. uczelni
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:3
  • Poziom przedmiotu: Średniozaawansowany
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Egzamin
  • Wymiar godzin:
  • W: 30
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Informatyka Stosowana Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 21
  • Informatyka Semestr: 5 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: 12
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do zagadnień sztucznej inteligencji (algorytmy ewolucyjne, systemy ekspertowe, sieci neuronowe, algorytmy mrówkowe, systemy rojowe, logika rozmyta, teoria gier, sztuczne systemy immunologiczne)
Treści kształcenia: 
1. Wprowadzenie do zagadnień sztucznej inteligencji, 2h. 2. Algorytmy ewolucyjne – wprowadzenie, podstawowe elementy algorytmu ewolucyjnego, metody kodowania oraz specjalizowane operatory genetyczne, przykładowe zastosowania algorytmów ewolucyjnych, 8h
3. Definicja i cechy systemów ekspertowych. Podstawowe elementy, architektura. Formy prezentacji wiedzy. Realizacja i sterowanie procesem wnioskowania. Metodyka tworzenia. Pozyskiwanie wiedzy. Przykładowe zastosowania systemów ekspertowych, 6h. 4. Sztuczne sieci neuronowe – wprowadzenie, podstawowy model sieci neuronowych - perceptron wielowarstwowy, zastosowania praktyczne sieci neuronowych na wybranych przykładach, 6 h. 5. Inne techniki sztucznej inteligencji (algorytmy mrówkowe, systemy rojowe, logika rozmyta, teoria gier, sztuczne systemy immunologiczne) oraz ich zastosowania (informatyka, gry logiczne, gry strategiczne) 8h
Bibliografia: 
1. Helt P., Parol M., Piotrowski P.: ” Metody sztucznej inteligencji. Przykłady zastosowań w elektroenergetyce”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012, stron 369, Podręcznik akademicki
2. Baczyński D., Parol. M., Piotrowski P., Bielecki S, Wasilewski J. „Sztuczna inteligencja w praktyce” – laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2008
3. J. Mulawka: Systemy ekspertowe, WNT, Warszawa 1996
4. S. Osowski: Sieci neuronowe w ujęciu algorytmicznym, WNT, Warszawa 1996
5. S. Osowski .: Sieci neuronowe do przetwarzania informacji. Wyd. 2, OWPW, Warszawa 2006.
6. D.E. Goldberg: Algorytmy genetyczne i ich zastosowania, WNT, Warszawa 1998
7. Z. Michalewicz: Algorytmy genetyczne + struktury danych = programy ewolucyjne, WNT 1996
8. Clocksin W. F., Mellish C. S. “Prolog. Programowanie”, Helion 2003
Metody oceny: 
Egzamin, ocena na podstawie sumy punktów maks. 100 pkt. (od 51 pkt. ocena 3,0; od 61 pkt. ocena 3,5; od 71pkt. ocena 4,0; od 81pkt. ocena 4,5; od 91pkt ocena 5,0).
Uwagi: 
Za aktywność na zajęciach (rozwiązywanie problemów, udział aktywny w twórczej dyskusji, także w grupach zadaniowych itp.) można uzyskać dodatkowo 10pkt.
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Informatyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I1_W04h ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    sztucznej inteligencji

    +++ (100%)
    ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    sztucznej inteligencji
    Egzamin (pytania sprawdzające) wiedzę i umiejętności
    I1_W06b ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu

    dziedzin pokrewnych informatyce

    + (33%)
    ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu
    dziedzin pokrewnych Informatyce z zakresu nowych technik sztucznej inteligencji
    egzamin (pytania sprawdzające) wiedzę i umiejętności
    I1_W08a zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu informatyki

    metody

    + (33%)
    zna podstawowe, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu Informatyki
    metody a w szczególności metody oparte na sztucznej inteligencji
    egzamin (pytania sprawdzające) wiedzę i umiejętności
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    I1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie informatyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. + (33%)
    potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej w tym w Internecie, także w języku angielskim lub niemieckim w zakresie Informatyki a w szczególności z zakresu metod sztucznej inteligencji
    egzamin (pytania sprawdzające umiejętności)
    I1_U09 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody: analityczne, symulacyjne, eksperymentalne. + (33%)
    potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne, w szczególności oparte na metodach sztucznej inteligencji
    egzamin (pytania sprawdzające umiejętności)
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E1_K01 Jest przygotowany do przeprowadzenie krytycznej analizy posiadanej wiedzy, ma świadomość posiadanych kompetencji i umie pozyskać informacje potrzebne do realizacji postawionych przed nim zadań. + (33%)
    rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie problemów związanych z zagadnieniami sztucznej inteligencji
    dyskusje merytoryczne dotyczące zadanego studentom problemu w trakcie wykładu-możliwość uzyskania dodatkowych punktów przez studenta
    E1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. + (33%)
    potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role w zakresie problemów związanych z zagadnieniami sztucznej inteligencji
    dyskusje merytoryczne dotyczące zadanego studentom problemu w trakcie wykładu-możliwość uzyskania dodatkowych punktów przez studenta
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1,4 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1,6 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      wykład 30 godzin
      konsultacje 5 godzin
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Studia podręczników, innych źródeł 20 godzin
      przygotowanie do dyskusji nad zadanymi problemami na wykładzie 10 godzin
      Przygotowanie do egzaminu 10 godzin
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 75 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.
Zamknij