Karta przedmiotu

Uwaga! Przedstawiona poniżej karta przedmiotu obowiązywała dla kursów prowadzonych na Wydziale Elektrycznym do końca roku 2022. Treść jest udostępniona wyłącznie dla celów archiwalnych. Aktualne treści kart przedmiotów znajdują się w Uczelnianym Systemie Obsługi Studiów USOS w katalogu: Katalog USOS.

Link do aktualnej karty przedmiotu: Aktualna karta przedmiotu
  • Status:
  • Archiwalny od 2022

1DR1421 - Technika mikroprocesorowa

Nazwa w drugim języku: 
Microprocessor Technology
  • Nazwa skrócona:TEMIK
  • Numer katalogowy:1DR1421
  • Reprezentuje kierunek: I,D,PL - Automatyka i Robotyka Stosowana
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Maciej Dzieniakowski
  • Strona WWW przedmiotu: Info http://zep.isep.pw.edu.pl/?page_id=142 
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:4
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 30, L: 30
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2021Z/2022L
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2024Z/2025L
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2022Z/2023L
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2019Z/2020L
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2020Z/2021L
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2023Z/2024L
  • Automatyka i Robotyka Stosowana Semestr: 4 Etap: Model 2, inżynierskie I-go stopnia, stacjonarne, polski, Wersja programu studiów: WPS2025Z/2026L
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 0 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat systemu mikroprocesorowego: organizacji mikrokomputera na poziomie asemblera, organizacji i architektury systemów pamieci, podstawowych składników sprzętowych, interfejsów komunikacyjnych i zasad programowania z uwzględnieniem rozwiązań typowych dla automatyki-robotyki. Przekazana wiedza i potencjalnie wykształcone umiejętności służą jako podstawa do dalszego, laboratoryjnego nabywania kwalifikacji w obsłudze, wykorzystaniu i projektowaniu prostych systemów mikroprocesorowych. Zajęcia laboratoryjne rozwijają umiejętności oceny przyjętych rozwiązań i prowadzenia badań eksperymentalnych.
Treści kształcenia: 
Podstawy działania mikroprocesorów. Architektura mikroprocesorów i systemów mikroprocesorowych (budowa, zadania, specyfika programowania) – procesory RISC i CISC. Podstawowe układy systemu: pamięci RAM i ROM, układy we/wy (porty, przetworniki A/C i C/A) - charakterystyka i obsługa programowa. Mikrokontrolery i ich specyficzne rozszerzenia sprzętowe. Narzędzia programistyczne i uruchomieniowe - oprogramowanie IDE, interfejs JTAG. Zasady programowania. Wybrane zagadnienia przetwarzania sygnałów cyfrowych. Układy rozproszone i wewnątrz-systemowy przepływ danych - sposoby przesyłania danych cyfrowych, typowe interfejsy komunikacyjne USART, I2C, QSPI. Problemy niezawodności - programowe i sprzętowe układy nadzoru (watchdogs, inteligent power-supplay, etc). Zasady projektowania układów mikroprocesorowych. Na wykładzie wszystkie punkty, poza pierwszym i ostatnim, obrazowane są prostymi, niskopoziomowymi procedurami programowymi. Pozwala to na płynne wprowadzanie pojęć związanych z programowaniem w asemblerze.
Laboratorium umożliwia stworzenie prostych, realnych (sprzętowych) mikroprocesorowych układów aplikacyjnych. Obejmują one wszystkie składniki systemu mikroprocesorowego i typowe rozszerzenia (pamięci, porty, przetworniki A/C-C/A, timery, interfejsy komunikacyjne i.t.d.). Studenci kształcą podstawową umiejętność pisania i uruchamiania prostych programów z użyciem wszystkich typów mnemoników, pętli, przerwań oraz programowania prostych systemów wbudowanych. Wykorzystują narzędzia programistyczno-symulacyjne (IDE) i sprzętowe do tworzenia oraz testowania stworzonego oprogramowania przeznaczonego do przetwarzania danych, pomiarów, sterowania.
Program wykładu:
1. (ca 4h) - Podstawy działania mikroprocesor.w. Architektura mikroprocesor.w i system.w mikroprocesorowych (budowa, zadania, specyfika programowania)
2. (ca 6h) - Podstawowe układy systemu: pamieci RAM i ROM, dekodery adresowe, układy we/wy – charakterystyka i obsługa programowa
3. (ca 4h) - Mikrokontrolery (typowe rozszerzenia sprzetowe)
4. (ca 2h) - Narzędzia programistyczne i uruchomieniowe
5. (ca 8h) - Zasady programowania
6. (ca 2h) - Przesyłanie danych cyfrowych - typowe interfejsy komunikacyjne
7. (ca 2h) - Specjalizowane układy scalone w systemach mikroprocesorowych
8. (ca 2h) - Podstawowe zasady projektowania układ.w mikroprocesorowych
Program laboratorium
1. (ca 6h) - Obsługa portów równoległych mikrokontrolera (operacje arytmetyczne, logiczne, warunkowe w zastosowaniu do sterowania linijka świetlną, wyświetlaczami siedmio-segmentowymi, obsługi mini-klawiatury)
2. (ca 6h) - Obsługa przerwań (generowanie prostych przebiegów dwustanowych, pomiar czasu, tworzenie zależności czasowych, obsługa urządzeń sprzętowych)
3. (ca 2h) - Generowanie przebiegów PWM przy pomocy timer’ów (podstawowe typy modulacji)
4. (ca 4h) - Obsługa przetworników A/C i C/A sterownika mikroprocesorowego (realizacja podstawowych układów filtrujących, tworzenie analogowych przebiegów funkcji nieliniowych)
5. (ca 2h) - Obsługa wybranego interfejsu komunikacyjnego (SPI - przetwornik C/A; I2C - czujnik temperatury,
ekspander)
6. (ca 5h) - Pomiar napięcia z odczytem cyfrowym przy użyciu sterownika mikroprocesorowego (konwersja kodów: binarny naturalny, BCD, ASCII, hex, operacje arytmetyczne proste i wielobajtowe)
7. (ca 5h) - Mikroprocesorowa regulacja ze sprzężeniem zwrotnym
Bibliografia: 
* Microcontroller's Manuals and Application Notes - wskazane przez prowadzącego adresy http ze stron www.infineon.com, www.ti.com, www.freescale.com, www.maxim-ic.com
* Lokalne interfejsy szeregowe w systemach cyfrowych, Jacek Bogusz, BTC
* Szeregowe interfejsy cyfrowe, Wojciech Mielczarek, HELION
* Mikrokomputer - elementy, budowa, działanie, Andrzej Rydzewski, Krzysztof Sacha, SIGMA
* Mikrokontrolery, Janusz Janiczek, Andrzej Stępień, WCKP
* Mikrokontrolery - architektura, programowanie, zastosowaniaì, Ryszard Pełka, WK
Metody oceny: 
Zaliczenie:
wykład - kolokwia
laboratorium - średnia ocen ćwiczeń
Uwagi: 
-
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Automatyka i Robotyka Stosowana:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_W03a ma podstawową wiedzę obejmującą zagadnienia powiązane z automatyką i robotyką w zakresie

    informatyki

    ++ (66%)
    Zna maszynowa reprezentacja danych i
    realizacji operacji arytmetycznych; strukture i
    składnie asemblera; podstawowe techniki i
    zasady programowania z uzyciem asemblera
    oraz narzedzia programistyczne.Posiada
    podstawowa znajomosc techniki
    mikroprocesorowej, organizacji jednostki
    centralnej, rodzajów i budowy mikroprocesora
    na poziomie asemblera, przerwan, organizacji
    pamieci, urzadzen peryferyjnych i
    wewnetrznych rozszerzen sprzetowych,
    organizacji i architektury systemów pamieci.
    ocena przyjetych metod i
    osiagnietych rezultatów w
    rozwiazywaniu
    postawionych problemów
    w trakcie konsultacji,
    egzaminu i zajęć laboratoryjnych
    R1_W04l ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    systemów wbudowanych

    + (33%)
    Zna strukture systemów wbudowanych,
    podstawowe rozszerzenia sprzetowe w tym
    przetworniki, sposoby transmisji danych,
    typowe interfejsy wewnatrzsystemowe i zasady
    ich wykorzystani
    ocena przyjetych metod i
    osiagnietych rezultatów w
    rozwiazywaniu
    postawionych problemów
    w trakcie konsultacji,
    egzaminu i zajęć laboratoryjnych
    R1_W04m ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu

    rozproszonych systemów sterowania

    + (33%)
    Zna zagadnienia dotyczace systemów
    transmisji danych, a w szczególnosci
    wewnatrzsystemowej transmisji danych w
    oparciu o typowe interfejsy szeregowe
    USART, I2C, QSPI, LIN
    ocena przyjetych metod i
    osiagnietych rezultatów w
    rozwiazywaniu
    postawionych problemów
    w trakcie konsultacji,
    egzaminu i zajęć laboratoryjnych
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł w wersji drukowanej i elektronicznej, w tym w Internecie, także w języku angielskim albo francuskim lub niemieckim w zakresie automatyki i robotyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie + (33%)
    potrafi pozyskiwac informacje z literatury, baz
    danych oraz innych własciwie dobranych
    zródeł w wersji drukowanej i elektronicznej w
    tym w Internecie, takze w jezyku angielskim w
    zakresie Informatyki, potrafi integrowac
    uzyskane informacje w celu rozwiazania
    postawionego problemu sprzetowoprogramistycznego
    ocena przyjetych metod i
    osiagnietych rezultatów w
    rozwiazywaniu
    postawionych problemów
    w trakcie konsultacji,
    egzaminu i zajęć laboratoryjnych
    R1_U09 potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne, eksperymentalne + (33%)
    potrafi wykorzystac do formułowania i
    rozwiazywania zadan inzynierskich metody
    analityczne, symulacyjne, eksperymentalne w
    zakresie podstawowym dla zadan w obszarze
    prostych układów mikroprocesorowych
    ocena przyjetych metod i
    osiagnietych rezultatów w
    rozwiazywaniu
    postawionych problemów
    w trakcie konsultacji,
    egzaminu i zajęć laboratoryjnych
    R1_U16 potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla automatyki i robotyki, używając właściwych metod, technik i narzędzi ++ (66%)
    potrafi zaprojektowac algorytm i stworzyc
    prosty program w asemblerze zapewniajacy
    pobieranie i przechowywanie danych, filtracje,
    transmisje, obsługe urzadzen peryferyjnych it
    ocena przyjetych metod i
    osiagnietych rezultatów w
    rozwiazywaniu
    postawionych problemów
    w trakcie konsultacji,
    egzaminu i zajęć laboratoryjnych
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    R1_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. + (33%)
    Jest przygotowany do współdziałania i pracy w
    małej grupie (laboratoryjnej) wraz podziałem
    zadan przed i w trakcie wykonywania
    projektów
    Biezaca obserwacja i
    ocena współpracy oraz
    zaangazowania w czasie
    zajec laboratoryjnych
    R1_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań. + (33%)
    Potrafi odpowiednio okreslic priorytety słuzace
    realizacji postawionych zadan.
    Biezaca ocena przyjetej
    metodyki i hierarchizacji
    rozwiazywanych tematów
    w trakcie realizacji zadan
    laboratoryjnych
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 2,7 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 2,6 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      wykład: 30h
      laboratorium: 30h
      konsultacje: 8h
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      utrwalanie wiedzy: 10h
      uzupełnianie wiedzy - studia literaturowe: 8h
      przygotowania do egzaminu: 20h
      przygotowanie do cwiczen laboratoryjnych: 10h
      opracowanie i analiza cwiczen laboratoryjnych: 8h
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 124 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.