Karta przedmiotu
- Status:
- Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.
1DE2027 - Algorytmy genetyczne w układach sterowania
- Nazwa w drugim języku:
- Genetic algorithm in control system
- Nazwa skrócona:DEGENU
- Numer katalogowy:1DE2027
- Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Elektrotechnika
- Język wykładowy:PL
- Liczba punktów ECTS:2
- Poziom przedmiotu: Podstawowy
- Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
- Wymiar godzin:
- W: 15, L: 15
- Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
- Obieralny dla katalogów:
- Znalazłem 1 pozycji. (Pokaż szczegóły)
- Cel przedmiotu:
- Student zapoznaje się z ideą algorytmów genetycznych Hollanda. poznaje podstawowe pojęcia algorytmów genetycznych. Poznaje pojęcie: funkcja przystosowania. Algorytmy genetyczne a tradycyjne metody optymalizacji. Schemat optymalizowanego układu o dwóch parametrach. Klasyczny algorytm genetyczny. Schemat blokowy algorytmu genetycznego. Modyfikacje klasycznego algorytmu genetycznego; metody selekcji, operatory genetyczne, metody kodowania, mikro algorytmy genetyczne. Omówienie programu FlexTool. Algorytmy genetyczne do wspomagania sieci neuronowych. Algorytmy genetyczne a strategie ewolucyjne; podobieństwo i różnice. Algorytmy genetyczne a systemy rozmyte.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Idea algorytmów genetycznych Hollanda. Podstawowe pojęcia algorytmów genetycznych. Funkcja przystosowania. Algorytmy genetyczne a tradycyjne metody optymalizacji. Schemat optymalizowanego układu o dwóch parametrach. Klasyczny algorytm genetyczny. Schemat blokowy algorytmu genetycznego – problem do rozwiązania -> modyfikacja zadania do postaci odpowiedniej dla klasycznego algorytmu genetycznego -> najlepsze rozwiązanie zadania. Wybór początkowej populacji chromosomów. Ocena przystosowania chromosomów w populacji. Sprawdzenie warunku zatrzymania. Kodowanie parametrów zadania w algorytmie genetycznym. Twierdzenie o schematach – podstawowe twierdzenie algorytmów genetycznych – hipoteza bloków budujących. Modyfikacje klasycznego algorytmu genetycznego; metody selekcji, operatory genetyczne, metody kodowania, mikro algorytmy genetyczne. Przykłady optymalizacji funkcji, znajdowanie minimum lub maksimum danej funkcji. Omówienie programu FlexTool. Algorytmy genetyczne do wspomagania sieci neuronowych: zadanie -> algorytm genetyczny -> dane -> sieć neuronowa -> rozwiązanie. Algorytmy genetyczne a strategie ewolucyjne; podobieństwo i różnice. Algorytmy genetyczne a systemy rozmyte. Algorytmy genetyczne w układach regulacji.
Laboratorium: 1. Realizacja optymalizacji funkcji; znajdowanie minimum lub maksimum danej funkcji; 2. Realizacja optymalizowanego układu o dwóch parametrach; 3. Algorytmy genetyczne w układach regulacji. - Bibliografia:
- 1. Cytowski J., Algorytmy genetyczne. Podstawy i zastosowania., akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa 1996
2. Goldberg D.E. Algorytmy genetyczne i ich zastosowania, WNT, Warszawa 2005 3. Wilczewski G. Algorytmy ewolucyjne wprowadzenie. Gracjan Wilczewski, Toruń, 2005 4· J.Arabas German Wykłady z algorytmów ewolucyjnych, Wydaw. Naukowo - Techniczne. - Metody oceny:
- Wymagane uzyskanie z wykładu co najmniej 20 punktów (maksimum 50) i z laboratorium co najmniej 25 punktów (maksimum 50 punktów). Ocena końcowa jest oceną łączną - zależnie od liczby punktów. Pod warunkiem osiągnięcia wszystkich efektów kształcenia.
3 > 45; 3,5 > 60 4 > 70 ; 4,5 > 81 ; 5 > 92 - Uwagi:
- .
- Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [1DE2026] Algorytmy ewolucyjne
- [1DE2373] Podstawy sztucznej inteligencji
- Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
-
- Wiedza
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_W07b ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin pokrewnych Elektrotechnice
++ (66%) Potrafi wybrać i przygotować algorytm genetyczny jako narzędzie modyfikacji i adaptacji pracy dowolnego układu sterowaniaSprawdzian pisemny z pytaniami problemowymiE2_W10 Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie elektrotechniki. + (33%) ma podstawową wiedzę obejmującą wybrane technologie powiązane z zastosowaniem algorytmów genetycznych w elektrotechniceSprawdzian pisemny z pytaniami problemowymi -
- Umiejętności
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_U09b potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody symulacyjne
+++ (100%) potrafi przygotować założenia i przeprowadzić symulację algorytmu genetycznego w prostym układzie adaptacyjnymOcena dyskusji podczas zajęć laboratoryjnych,
ocena poprawności przyjętych rozwiązań w trakcie realizacji ćwiczeń, ocena poprawności i jakości wykonanego projektu laboratoryjnego, obrona sprawozdania z wykonanego projektu -
- Kompetencje społeczne
Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania E2_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, w tym kierowniczych, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. ++ (66%) potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role tj. od koordynatora projektu, poprzez osobę opracowującą oddzielny moduł w ramach projektu po rolę osoby weryfikującej poprawną pracę całej wykonanej aplikacjiPodczas realizacji zadań laboratoryjnych indywidualna ocena każdego studenta pod katem wkładu pracy w grupieE2_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze. + (33%) potrafi wskazać w szerszym projekcie algorytmu genetycznego najważniejsze moduły wymagające współdziałania znacznej części grupy projektowejPodczas realizacji zadań laboratoryjnych indywidualna ocena każdego studenta pod katem wkładu pracy w grupie -
- Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1
- Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1
-
- Uzasadnienie punktów ECTS:
-
- Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- Wykład - 15
Laboratorium - 15
-
- Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem:
- Studia podręczników - 12
Przygotowanie do zaliczania - 8
Przygotowanie zaliczania z zadań laboratoryjnych - 8
-
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 58
- Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.