Karta przedmiotu

  • Status:
  • Gotowy
Przedmiot nieaktywny - nie jest już prowadzony.

1DE2027 - Algorytmy genetyczne w układach sterowania

Nazwa w drugim języku: 
Genetic algorithm in control system
  • Nazwa skrócona:DEGENU
  • Numer katalogowy:1DE2027
  • Reprezentuje kierunek: M,D,PL - Elektrotechnika
  • Odpowiedzialny za przedmiot: dr inż. Ryszard Łagoda
  • Strona WWW przedmiotu: Info  
  • Język wykładowy:PL
  • Liczba punktów ECTS:2
  • Poziom przedmiotu: Podstawowy
  • Forma zaliczenia przedmiotu:Zaliczenie
  • Wymiar godzin:
  • W: 15, L: 15
Przedmiot realizowany w planach wzorcowych:
Obieralny dla katalogów:
Znalazłem 1 pozycji. (Pokaż szczegóły)
Cel przedmiotu: 
Student zapoznaje się z ideą algorytmów genetycznych Hollanda. poznaje podstawowe pojęcia algorytmów genetycznych. Poznaje pojęcie: funkcja przystosowania. Algorytmy genetyczne a tradycyjne metody optymalizacji. Schemat optymalizowanego układu o dwóch parametrach. Klasyczny algorytm genetyczny. Schemat blokowy algorytmu genetycznego. Modyfikacje klasycznego algorytmu genetycznego; metody selekcji, operatory genetyczne, metody kodowania, mikro algorytmy genetyczne. Omówienie programu FlexTool. Algorytmy genetyczne do wspomagania sieci neuronowych. Algorytmy genetyczne a strategie ewolucyjne; podobieństwo i różnice. Algorytmy genetyczne a systemy rozmyte.
Treści kształcenia: 
Wykład: Idea algorytmów genetycznych Hollanda. Podstawowe pojęcia algorytmów genetycznych. Funkcja przystosowania. Algorytmy genetyczne a tradycyjne metody optymalizacji. Schemat optymalizowanego układu o dwóch parametrach. Klasyczny algorytm genetyczny. Schemat blokowy algorytmu genetycznego – problem do rozwiązania -> modyfikacja zadania do postaci odpowiedniej dla klasycznego algorytmu genetycznego -> najlepsze rozwiązanie zadania. Wybór początkowej populacji chromosomów. Ocena przystosowania chromosomów w populacji. Sprawdzenie warunku zatrzymania. Kodowanie parametrów zadania w algorytmie genetycznym. Twierdzenie o schematach – podstawowe twierdzenie algorytmów genetycznych – hipoteza bloków budujących. Modyfikacje klasycznego algorytmu genetycznego; metody selekcji, operatory genetyczne, metody kodowania, mikro algorytmy genetyczne. Przykłady optymalizacji funkcji, znajdowanie minimum lub maksimum danej funkcji. Omówienie programu FlexTool. Algorytmy genetyczne do wspomagania sieci neuronowych: zadanie -> algorytm genetyczny -> dane -> sieć neuronowa -> rozwiązanie. Algorytmy genetyczne a strategie ewolucyjne; podobieństwo i różnice. Algorytmy genetyczne a systemy rozmyte. Algorytmy genetyczne w układach regulacji.
Laboratorium: 1. Realizacja optymalizacji funkcji; znajdowanie minimum lub maksimum danej funkcji; 2. Realizacja optymalizowanego układu o dwóch parametrach; 3. Algorytmy genetyczne w układach regulacji.
Bibliografia: 
1. Cytowski J., Algorytmy genetyczne. Podstawy i zastosowania., akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa 1996
2. Goldberg D.E. Algorytmy genetyczne i ich zastosowania, WNT, Warszawa 2005 3. Wilczewski G. Algorytmy ewolucyjne wprowadzenie. Gracjan Wilczewski, Toruń, 2005 4· J.Arabas German Wykłady z algorytmów ewolucyjnych, Wydaw. Naukowo - Techniczne.
Metody oceny: 
Wymagane uzyskanie z wykładu co najmniej 20 punktów (maksimum 50) i z laboratorium co najmniej 25 punktów (maksimum 50 punktów). Ocena końcowa jest oceną łączną - zależnie od liczby punktów. Pod warunkiem osiągnięcia wszystkich efektów kształcenia.
3 > 45; 3,5 > 60 4 > 70 ; 4,5 > 81 ; 5 > 92
Uwagi: 
.
Przedmioty na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
  • Efekty Kształcenia dla kierunku Elektrotechnika:
  • Wiedza
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_W07b ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu

    dziedzin pokrewnych Elektrotechnice

    ++ (66%)
    Potrafi wybrać i przygotować algorytm genetyczny jako narzędzie modyfikacji i adaptacji pracy dowolnego układu sterowania
    Sprawdzian pisemny z pytaniami problemowymi
    E2_W10 Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie elektrotechniki. + (33%)
    ma podstawową wiedzę obejmującą wybrane technologie powiązane z zastosowaniem algorytmów genetycznych w elektrotechnice
    Sprawdzian pisemny z pytaniami problemowymi
  • Umiejętności
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_U09b potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody

    symulacyjne

    +++ (100%)
    potrafi przygotować założenia i przeprowadzić symulację algorytmu genetycznego w prostym układzie adaptacyjnym
    Ocena dyskusji podczas zajęć laboratoryjnych,
    ocena poprawności przyjętych rozwiązań w trakcie realizacji ćwiczeń, ocena poprawności i jakości wykonanego projektu laboratoryjnego, obrona sprawozdania z wykonanego projektu
  • Kompetencje społeczne
    Kod Efekt Kształcenia dla kierunku Procent Efekt kształcenia dla przedmiotu Sposób sprawdzania
    E2_K03 Jest przygotowany do współdziałania i pracy w grupie, przyjmowania w niej różnych ról, w tym kierowniczych, działając zawodowo na rzecz społeczeństwa. ++ (66%)
    potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role tj. od koordynatora projektu, poprzez osobę opracowującą oddzielny moduł w ramach projektu po rolę osoby weryfikującej poprawną pracę całej wykonanej aplikacji
    Podczas realizacji zadań laboratoryjnych indywidualna ocena każdego studenta pod katem wkładu pracy w grupie
    E2_K04 Potrafi odpowiednio i w sposób odpowiedzialny określić priorytety służące realizacji postawionych zadań z uwzględnieniem pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na otoczenie społeczne i gospodarcze. + (33%)
    potrafi wskazać w szerszym projekcie algorytmu genetycznego najważniejsze moduły wymagające współdziałania znacznej części grupy projektowej
    Podczas realizacji zadań laboratoryjnych indywidualna ocena każdego studenta pod katem wkładu pracy w grupie
    • Punkty ECTS za zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1 
    • Punkty ECTS za zajęcia praktyczne łącznie; kontaktowe i bez kontaktu z nauczycielem: 1 
    • Uzasadnienie punktów ECTS:
    • Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 
      Wykład - 15
      Laboratorium - 15
    • Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 
      Studia podręczników - 12
      Przygotowanie do zaliczania - 8
      Przygotowanie zaliczania z zadań laboratoryjnych - 8
      • Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 58 
    • Łączna liczba punktów ECTS wynika z sumarycznej liczby godzin pracy studenta.